Iveco och FPT Industrial är CNH Industrial N.V.:s varumärken för kommersiella fordon och drivsystem. Nikola Motor Company ska via deras europeiska Joint Venture tillverka Nikola TRE i Ulm i Tyskland på Ivecos tillverkningsanläggning.
Detta strategiska och exklusiva partnerskap inom tunga lastbilar gav CNH Industrial en andel på 250 miljoner dollar i Nikola som ledande investerare i Series D.
Offentliggörandet av denna Joint Venture gjordes vid CNH Industrial Capital Markets Day i september 2019 åtföljdes snabbt i december med avtäckandet av Nikola TRE, en batteridriven, elektrisk tung lastbil (BEV – battery electric vehicle), det första steget mot den elektriska bränslecellsmodellen (FCEV).
Idag är anläggningen i Ulm Ivecos nav för chassitillverkning. Man har åtagit sig att göra betydande investeringar för att finansiera forsknings- och utvecklingsprojekt i området som har en betydande fordonsindustri. Detta ska ske via strategiska projektpartnerskap, vilket innebär att Ulm-anläggningen kommer att dra fördel av närheten till viktiga leverantörer.
Dessutom offentliggjorde den tyska regeringen nyligen sitt utkast till National Hydrogen Strategy, med syfte att utöka företagens banbrytande roll inom vätgastekniken.
Regeringen åtar sig att investera totalt två miljarder euro för att finansiera vätgasinnovationsprogrammet, inklusive utveckling av nödvändig distributionsinfrastruktur.
– Vår europeiska joint-venture med Nikola och dagens offentliggörande är ett verkligt bevis på att långdistanstransport med nollutsläpp håller på att bli en verklighet, vilket kommer att leda till konkreta miljöfördelar för Europas långdistansförare och dess medborgare, säger Hubertus Mühlhäuser, verkställande direktör på CNH Industrial.
Under projektets första del kommer 40 miljoner euro att investeras av joint venture-företaget för att uppgradera tillverkningsanläggningen med fokus på slutmontering av fordon.
Produktionsstart förväntas ske inom det första kvartalet 2021, med leveranser av Nikola TRE senare samma år.
– Nikola TRE har visat sig vara världens mest avancerade ledade lastbil och kommer att fortsätta sätta standarden för fordon med nollutsläpp idag och i framtiden, säger Trevor Milton, verkställande direktör, Nikola Motor Company.
Vidare menar Milton att världen är redo för godstransporter med nollutsläpp och att samarbetet mellan Nikola och Iveco kommer att vara först med att leverera.
– Jag ser med spänning fram emot de första leveranserna.
De första modellerna som kommer att tillverkas är de batterielektriska (4×2 och 6×2) ledade lastbilar med modulära och skalbara batterier med en kapacitet på upp till 720 kWh och ett elektriskt drivsystem med upp till 480 kW kontinuerlig effekt.
Elektriska bränslecellsversioner på samma plattform kommer att testas under det EU-finansierade H2Haul-projektet under 2021, med en planerad lansering 2023.
Modellen Nikola TRE som för närvarande håller på att tas fram på den nya plattformen Iveco S-WAY integrerar Nikolas lastbilsteknik, kontroller och infotainmentsystem.
Tester förväntas komma igång i mitten av 2020 med prototyper som kommer att visas på fordonsmässan IAA 2020 i Hannover i Tyskland i september.
Iveco skriver i sitt pressmeddelande att samarbetet utgör en del av ett bredare partnerskap som inrättades med Nikola för att påskynda branschomvandling mot nollutsläpp för tunga lastbilar av klass 8 i Nordamerika och Europa genom införandet av bränslecellsteknologi.