Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Otillåtna cabotage inbringade drygt 8,8 miljoner år 2019

År 2017 rapporterades 59 cabotageärenden in till Transportstyrelsen. Efter den i folkmun så kallade ”cabotageutbildningen”, ökade antalet till 213 ärenden år 2018. Det gångna årets statistik pekar på ytterligare en ökning. Detta trots att de 100 ”cabotagemiljonerna” har hamnat på avvägar.

Under 2019 rapporterades 231 cabotageärenden in till Transportstyrelsen. Året innan, 2018, trillade 213 ärenden in till myndigheten.

Liksom förr om åren så är det region Syd som sticker ut. Där har man lyckats sätta stopp för 107 otillåtna cabotagetransporter.

På andra plats hittar vi region Öst (49), därefter region Mitt (40), Väst (20), Stockholm (10), Bergslagen (3) och Nord (2).

Hur ligger det då till med betalningsviljan hos de ertappade åkerierna? År 2018 valde 89 procent att betala förskottet på sanktionsavgiften. 2019 fann närmare 96 procent för gott att göra rätt för sig. Tio åkerier smet från notan förra året.

I pengar räknat har trafikpolisen, med mycket god hjälp av sina bilinspektörer, dragit in 8 840 000 kronor. Det ska i sammanhanget tilläggas att polisen inte sällan avslöjar andra brott och brister i samband med ett cabotageärende. Böter och avgifter för dessa förseelser tas nära nog undantagslöst också ut på plats.


Polismyndigheten har tidigare
förklarat för tidningen att man har investerat omkring 2,6 miljoner (2018) för att utbilda poliser och bilinspektörer bland annat i reglerna om nationella och internationella transporter. Pengarna, har man sagt, kommer från de totalt 100 miljonerna som regeringen skjutit till i kampen mot otillåtet cabotage.

Enligt vad tidningen Proffs erfar så har dessa 2,6 miljoner inte alls tagits från det extra anslaget utan istället har man finansierat utbildningen via polisens ordinarie utbildningsbudget. Detta har fått till följd att obligatoriska, årliga kurser har fått ställas in i brist på pengamässiga resurser hos myndigheten. Det extra anslaget har alltså i så fall i praktiken inneburit en nackdel för trafikpolisen och deras verksamhet.

Exakt var de 100 miljonerna har tagit vägen har redaktionen fortfarande inte fått något svar på. Ingen tycks veta, även om man lätt kan få det intrycket när man lyssnar på till exempel infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som ofta framhåller det extra anslaget som ett gott exempel på regeringens handlingskraft för att skapa ”ordning och reda” på landets vägar, för att ge en redaktionell kommentar om det som i klartext snarare kan beskrivas som ett rent fiasko.

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-06 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Cabotagemiljonerna Statistik Tomas Eneroth Trafikpolisen Transportfusket Transportstyrelsen