Det estländska åkeriet som ertappades i torsdags. Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott. Foto: Göran Rosengren
Under onsdagen och torsdagen den här veckan har två trafikpoliser och tre bilinspektörer från Växjö befunnit sig i Skåne för att fräscha upp kunskaperna i reglerna om ”nationella och internationella transporter”. Totalt ertappades tre åkerier med att köra otillåtet cabotage.
Den första dagen stoppades ett ekipage från Slovenien på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg.
– Man hade inte betalat vägavgiften och transporten visade sig dessutom vara en otillåten cabotagetransport, berättar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson från Helsingborg som är en av ”cabotageinstruktörerna” på plats.
Totalt fick åkeriet punga ut med 43 000 kronor.
På torsdagen hade man valt att förlägga kontrollverksamheten lite längre norrut – på Flåssmyrs kontrollplats (E4) vid Skånes Fagerhult.
Dagen började med att ett av de allra första ekipagen som vinkades in kunde konstateras köra otillåtet cabotage. Dragbilen är hemmahörande i Estland. Några timmar senare var det dags för nästa. Det blå kapellet bakom den rumänske dragbilen bär en vit, välkänd logotyp – Postnord.
Chauffören i det sistnämnda ekipaget berättar utan omsvep att han kommit till Sverige från Tyskland med halvfull trailer. Han hade fått order om att köra till Postnords terminal i Malmö där ytterligare gods fylldes på innan ekipaget påbörjade sin resa norrut.
Transportstyrelsens tolkning är glasklar. Så får man inte göra.
– Den internationella transporten måste vara helt avslutad innan man får utföra cabotagetransporter, förklarar Lars-Göran lite kortfattat.
De pågående ärendena sysselsätter både poliserna och bilinspektörerna hela dagen. Innan Proffs lämnar kontrollplatsen pratar vi med en av kursdeltagarna, Markus Hermansson, trafikpolis från Växjö.
– Det har varit väldigt lärorikt, detta har lyft oss, summerar han de båda dagarna i Skåne.
Markus och hans kollegor utgör en fem man stark grupp.
– Vi är tre bilinspektörer och två trafikpoliser. Eller rättare sagt 1,5 trafikpolistjänst i praktiken, berättar han.
Det ska tilläggas att Växjögänget har som uppgift att kontrollera yrkestrafiken i hela Kronoberg, inte endast Växjöområdet.
Med en så liten grupp i ett så pass stort och vältrafikerat område blir utgången given. För att uppfylla målen med antalet kontroller av farligt godstransporter, kör- och vilotider och flygande inspektioner blir det väldigt lite tid över till andra uppgifter. Och därutöver har bilinspektörerna även andra uppgifter som till exempel haveriundersökningar och kontroll av A-traktorer som manipulerats för att kunna köras snabbare än tillåtet.
Vi lämnar kontrollplatsen i Flåssmyr. I backspegeln ser vi den blå Postnordtrailern försvinna bakom oss. Det är med en stor portion uppgivenhet och irritation vi kan konstatera att det statligt ägda bolaget ännu en gång har blåst inte endast vägtransportbranschens seriösa aktörer utan även sina egna ägare – och därmed hela det svenska folket.
Och det som kanske är allra mest upprörande är att Postnord inte är den som rent juridiskt är ansvarig för det inträffade – det är det rumänska åkeriet, dit kravet på sanktionsavgift riktas. Det sistnämnda för att ge en redaktionell kommentar om det inträffade.
Tycker du att PROFFS ska fortsätta att skriva om transportfuskarna?
Då vill vi att du prenumererar!
Blir du förbannad över hur transportfuskarna ständigt underminerar din bransch? Gör något åt det – och gör det nu! Om du stöttar oss i vårt arbete genom att prenumerera, ger du oss förutsättningar att fortsätta lyfta fram fuskarna i rampljuset.
Här hittar du flera smidiga sätt att beställa din prenumeration – att swischa 315 kronor (för 12 nr / helår) till 123 597 84 24 är det absolut snabbaste sättet. Tänk på – att utan betalande prenumeranter blir vi som alla andra tidningar.
Trafikpolis Markus Hermansson (sittande t.vä) från Växjö "guidas" igenom ett cabotageärende av Lars-Göran Samuelsson vid Helsingborgspolisen. I bakgrunden syns Lars-Olof Tuvesson, bilinspektör från Helsingborg. Foto: Göran Rosengren