De positiva erfarenheterna från Scanias hybridlastbilar som använder eldrift i stadskärnor gör det logiskt att nu även använda helelektriska batterifordon för stadsdistribution. Med den batteriteknik som idag är tillgänglig, kan lastbilarna köra kortare sträckor och ladda batterierna under av- och pålastning. De två lastbilarna i ASKO:s verksamhet har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 km.
Karin Rådström, Scanias försäljnings- och marknadschef.
– På sikt blir elektrifiering avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem. Även för tunga fordon. På den resan är det viktigare än någonsin att satsa på kundnära utveckling för att i grunden förstå hur elektrifieringen påverkar kundernas hela verksamhet. Det handlar alltså inte enbart om att skapa en fungerande teknisk lösning och att den elektricitet som används härrör från förnybar energi. Därför är vi glada att vi nu kan genomföra ytterligare ett betydande projekt tillsammans med ASKO.
Scania fortsätter att satsa på och utveckla ellösningar och det kommer inte att dröja länge förrän vi når tröskeln när elektrifierade tunga transporter blir en rimlig investering för kunderna. Men dit har man ännu inte nått. Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat och miljödepartementet.
Karin Rådström igen.
– Scania har aktivt deltagit i utvecklingen av batterier och battericeller, både genom egen forskning, samverkande parter och tillsammans med kunder. Inom detta område förväntar vi oss att det sker betydande framsteg under de kommande åren. Dessa kommer att bana väg för tillämpning i olika transportuppgifter samtidigt som vi tar hänsyn till kundernas totalkostnader, säger hon.
Som alltid bygger Scanias inriktning på ett modulärt tänkande. I de elfordon som sätts in i ASKO:s verksamhet har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts av en elmaskin som drivs med uppladdningsbara batterier.
Scanias grundtanke när det gäller elektrifiering innebär forskning och utveckling av en bred palett olika lösningar. Dessa innefattar olika biobränsledrivna hybridelektriska tekniker, liksom helelektriska lastbilar och bussar. Scania arbetar även med elfordon med olika laddtekniker , från plug-in-laddning till pantografladdning via luftledningar, antingen parkerade eller i rörelse på elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller.