Tvåaxliga dragbilsekipage i halka kräver kunniga chaufförer

I onsdags snöade det i och kring Medelpad och snart blev det kaos på vägarna. Och vi har sett det förut – tvåaxliga dragbilsekipage som antingen inte kommer fram eller har vikit sig och farit av vägen. Även om det inte endast är dessa ekipage som råkar illa ut, är de väl representerade inte bara i Sverige.

Under onsdagen den 29 januari snöade det ymnigt och det skedde flera olyckor. Lastbilsekipagen fick snart problem och vi har sett förut att tvåaxliga dragbilsekipage verkar sticka ut bland dem som inte klarar halt väglag och snö på vägbanan.

Vi talar med trafikpolis Johan Dyrander, gruppchef vid trafikpolisen i Medelpad, om varför just de tvåaxliga dragbilsekipagen tycks vara överrepresenterade, inte minst när det gäller ”fällknivseffekten” och han pekar på kombinationens konstruktion. En konstruktion som han säger har sitt ursprung i EU:s krav.
– De är helt enkelt mindre lämpliga för de nordiska vinterförhållandena och kräver att förarna är vana och känner till vilka krafter som påverkar ett sådant ekipage, säger han.
Tvåaxliga dragbilar används inte i lika stor utsträckning av svenska åkerier.

Johan Dyrander påminner om dödsolyckan som nyligen inträffade i Gåsnäs där en personbilist omkom efter att ha krockat med just ett tvåaxligt ekipage som tappat greppet.
– Det är inte sällan utländska ekipage vars förare kanske inte har tillräcklig vana av vinterkörning, säger han. De känner kanske inte till vägarna, var backarna finns och var farorna finns på samma sätt som inhemska förare gör.

Den aktuella fordonskombinationen är mer känslig på halt väglag, menar Dyrander.
– Dragfordonet är kort och lätt, medan trailern och lasten är tungt. Vid inbromsning bromsar bilen snabbare än trailern vars vikt då fortsätter att trycka på och då viker sig ekipaget, säger han.

Debatten om de tvåaxliga dragbilarnas vara eller inte vara när vinterväglag råder, har pågått länge. I Norge har statistik påvisat att sådana ekipage är överrepresenterade i olyckor när halka råder. I Sverige debatteras också huruvida de ska förbjudas vintertid och om det ens är möjligt att förbjuda dem sett ur ett EU-perspektiv.

Skärpningen av vinterdäckskraven som gäller alla fordon oavsett nationalitet, har lett till att problemen med vinterdäck minskat påtagligt. Tidigare brottades man med både dåliga, fel och på annat sätt undermåliga däck samt fordonskombinationens inbyggda egenskaper.
– Däcken är inte längre det största problemet. Problemet som kvarstår är att fordonskombinationens egenskaper inte passar för snöiga och hala nordiska vintervägar. Ännu mindre i kombination med förare som kanske inte har vare sig erfarenhet av halka och/eller kunskaper om hur fordonet beter sig på vinterväglag, avrundar Johan Dyrander.

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-03 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Fällknivseffekt Halka Polisen Snökaos Tvåaxliga dragbilar Vägkaos Vinterdäck