En förväntad växande efterfrågan på transporter sätter press på tillgången till kvalificerade förare över hela världen. Uppskattningar visar till exempel att cirka 20 procent av alla förarjobb i Europa är vakanta. I Sverige saknas 50 000 förare under kommande 10 åren, enligt TYAs senaste Trendindikator för 2019.
För att hjälpa kunderna att rekrytera och behålla de bästa förarna har Volvo Lastvagnar haft ett stort fokus på att utveckla de nya lastbilarna till säkrare, effektivare och mer attraktiva arbetsverktyg för kvalificerade förare.
Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
– Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt och ge våra kunder bättre argument när de tävlar om att locka de bästa förarna, säger han i pressmeddelandet.
Nya Volvo FM och Volvo FMX har fått helt nya hytter och en instrumentdisplay med många av de funktioner som finns hos de större Volvomodellerna. Hyttvolymen har ökats med upp till en kubikmeter, vilket ger bättre komfort och större arbetsutrymme. Sikten är nu ännu bättre tack vare de större fönstren, den sänkta dörrlinjen och de nya backspeglarna. Exteriören har också uppgraderats.
Miljö och ekonomi är viktiga faktorer för transportföretag. Eftersom det inte kommer att finnas en enda energikälla som kan lösa alla klimatfrågor och eftersom olika transportsegment och uppdrag kommer att kräva olika lösningar, kommer flera typer av drivlinor att fortsätta existera parallellt under överskådlig framtid.
I Sverige och på många andra marknader finns Volvo FH och Volvo FM även tillgängliga med en Euro 6-kompatibel gasdriven LNG-motor som har bränsleeffektivitet och prestanda i nivå med Volvos motsvarande dieselmotorer, men en mycket lägre klimatpåverkan.
Gasmotorn kan drivas med biogas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 100 procent, eller naturgas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 20 procent jämfört med Volvos motsvarande dieselmotorer. Den här beräkningen omfattar utsläppen från fordonet under användning, det vill säga från ”tank to wheel”.