I onsdags ertappade trafikpolisen i Helsingborg tre transportörer med att köra otillåtet cabotage. På torsdagen tog de ytterligare fyra och på fredagen ett.
– Och igår, söndag, blev det tre till i statistiken, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.
Anledningen till att transportörerna rapporteras för otillåtet cabotage varierar.
– Det är allt från att ha kört för många transporter till brister i transportdokumenten, säger Lars-Göran.
På den smala gatan utanför polishuset i Helsingborg ställs ekipagen som ska klampas i väntan på betalning upp. På polishuset finns övervakningskameror och platsen är troligtvis den tryggaste att stå på för chaufförerna enligt vad tidningen Proffs erfar.
Ett otillåtet cabotage kostar transportören 40 000 kronor i sanktionsavgift och den summan måste företaget deponera som ett förskott innan transporten tillåts fortsätta (med en annan, laglig dragbil). Elva otillåtna cabotage innebär alltså 440 000 kronor till statskassan.
Thomas Morell (SD) har under sin tid som riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet ställt många frågor till berörda ministrar om bland annat transportfusket.
– Jag blir glad över att höra om Helsingborgspolisens lyckade insatser mot otillåtet cabotage. Elva ärenden på en vecka är ett mycket bra resultat och hade de haft ytterligare personal att tillgår skulle resultatet blivit än bättre, säger han.
Samtidigt som han gläds över Helsingborgspolisens resultat stiger irritationen och frustrationen hos honom över det som han kallar ”regeringens fullständiga genomklappning i frågan”.
– Det är välkänt sedan många år hur det är ställt med den olagliga yrkestrafiken i Sverige. Det finns väl knappast någon som alltjämt andas eller har någon form av puls kvar som inte har fått information om situationen ute på landets vägar? Likväl händer ingenting i arbetet med att rusta upp vägkontrollerna! Visst, det har tillsats en utredning, men snälla nån, det är personal som krävs för att lösa uppgiften. Att det ska vara så svårt att förstå, avrundar han.