Nödåtgärderna som tillkännagavs idag, kommer att öka leveransmöljligheterna även efter sista leveranstid på kvällen. Detta för att kunna möta den ökande efterfrågan på livsmedel, hygienprodukter och matprodukter med lång hållbarhet.
Regeringen tittar även på möjligheten att tillåta utökad kör- och vilotid för att kompensera om det skulle uppstå brist på chaufförer som kan köra den här typen av leveranser på nätterna.
Man understryker dock att förare ändå även fortsättningsvis måste ta 45 minuters rast efter 4,5 timmars körning. Arbetsgivarna skulle också behöva ha ett nära samarbete med myndigheterna om användning av dessa regler för säkerställandet av trafik- och förarsäkerheten, skulle utökningen införas.
Regeringens miljösekreterare George Eustice sade till Motortransport, att man har lyssnat på de ledande stormarknaderna och representanter från hela branschen vilket lett till att man kommer att vidta åtgärder för att stödja deras förberedelser.
Avslutningsvis säger han att man genom att tillåta leveranser till stormarknaderna samt andra livsmedelslager även nattetid, kan varorna snabbare flyttas från lager till butikernas hyllor.