Transporter med lastbil fortsätter att växa snabbt, 9-10 procent per år, i Sverige. Redan närmaste året saknas 7 000 yrkesutbildade chaufförer i hela landet, enligt branschorganisationen Tya, skriver teknologi- och transportföretaget Einride i ett pressmeddelande.
Landets första fjärrchaufförer kan visa på en del av lösningen, som samtidig kan effektivisera transporterna och sänka kostnaderna.
– Vår första fjärrchaufför blir startskottet för en ny yrkesroll och klart effektivare transporter. Hen kan leda flera lastbilar samtidigt och köra 2-3 gånger fler ton än idag. Vår första remote chaufför blir också en huvudperson i utvecklingsteamet med 40 ingenjörer, tekniker och programmerare i Göteborg, säger Mattias Nagér, HR-chef på Einride.
Idag bor 15 000 lastbilschaufförer i Göteborg. En av dem erbjuds nu jobbet som landets första lastbilschaufför på distans. Arbetsplatsen blir inte en lastbil, utan ett kontor med ansvaret över flera olika lastbilar i olika städer. Samtidigt ska hen delta i utvecklingen av lastbilen, ergonomi, skärmar, kameror och styrspakar, vid testanläggningen i Götaverken.
Det traditionella yrket har ofta inneburit långa dagar iväg från hem och familj. Med ny teknik kan yrket som lastbilschaufför mer likna vanligt kontorsarbete, med nära arbetskamrater och dessutom arbete med forskning och utveckling.
– Landets första fjärrchaufför kan mycket väl vara småbarnsförälder som vill ha nära till dagis. Jobbet är 9-5, i centrala Göteborg, med fri lunchtid och arbetskamrater. Och chauffören både testkör och utvecklar tekniskt smartare lastbilarna och bilens virtuella styrhytt, säger Mattias Nagér.
Att styra lastbilar på distans, är däremot inget nybörjarjobb. Rollen kräver flera år av erfarenhet bakom en riktig lastbilsratt. Erfarenheten lär behövas när fjärrchaufförens ska styra och följa fordon på ett sätt som påminner mer om jobbet som pilot eller mikrokirurgi.
En distanschaufför styr med hjälp av instrument, kameror, sensorer och datorer.
– Sedan flera år kör i Australien så kallade roadtrains eller vägtåg där en chaufför styr flera lastbilar bakom sig på rad. Våra fjärrstyrda lastbilar kör idag bara i låga hastigheter på säkrade sträckor. Steg för steg ska fjärrchauffören vara med att utveckla den nya teknikens gränser. Här kan vi spara tid, utsläpp och pengar, säger Nagér.
Första svenska fjärrchauffören blir anställd hos Einride. Sedan väntas de flesta chaufförerna på distans vara anställda direkt hos bolag inom industrier, fabriker och butiker. Bolag som matjätten Lidl och Coca Cola, väntas börja använda fjärrstyrda lastbilar inom kort.
– Istället för landsväg, rödljus och vägkrogar så får fjärrchaufförer nära kollegor som är just fjärrchaufförer, som sitter tillsammans och kan dela erfarenheter, i ett gemensamt kontrollrum. Vi talar om ett helt nytt yrke som chaufför. Samtidigt effektiviserar vi transporterna avsevärt, säger Nagér.
Idag kör Einride lastbil i Jönköping, åt Schenker på deras lagerområde. Under året kommer Einride att köra mellan Lidl:s mataffärer i Halmstad. Nästa år väntas de första fjärrstyrda lastbilarna rulla i USA. Tack vare fjärrstyrning och mer teknikstöd kan varje lastbil köra 2-3 gånger mer gods. Jämfört med traditionella lastbilar är utsläpp av koldioxid 90 procent lägre, tack vare eldriften.
- Vår första fjärrchaufför blir startskottet för en ny yrkesroll och klart effektivare transporter, säger Mattias Nagér, HR-chef på Einride. Foto: Einride