De innovativa lastbilarna är en kombination av det bästa av två världar genom att köra med ”nollutsläpp” i stadsmiljöer, vilket innebär både lång räckvidd och flexibilitet utanför stadsområden, enligt DAF Trucks pressmeddelande.
DAF CF Hybrid-lastbilarna har en 10,8-liters dieselmotorn PACCAR MX-11 (330 kW/450 hk), en ZF-elmotor (75 kW/100 hk, toppeffekt: 130 kW/175 hk) och en särskild ZF TraXon-växellåda för hybriddrivlinor.
Elmotorn får energin från ett 85 kWh-batteri som laddas när dieselmotorn används. Vid dieseldrift fungerar elmotorn som generator och levererar energi till batteriet. I framtiden kommer det också att vara möjligt att ladda batteriet vid snabbladdningsstationer.
När batteriet är fulladdat, har DAF CF Hybrid-lastbilarna, beroende på totalvikten för lastbilen/släpet, en räckvidd på 3–5 mil för eldrift, vilket enligt DAF Trucks är mer än tillräckligt för att köra in i och ut ur stadsområden utan några avgaser.
Utanför stadsmiljöer, drivs CF Hybrid-lastbilarna av PACCAR MX-11-dieselmotorer med lång räckvidd. Dessutom innebär hybridtekniken ytterligare minskad bränsleförbrukning tack vare den smarta energihanteringen. Elmotorn använder den energi som genereras av avgasbromsen och hastighetskontrollen i nedförslut som hjälp för dieselmotorn. Det är bra både för att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.
Marcel Pater, vagnparks ansvarig på Peter Appel Transport med totalt 680 lastbilar.
– Tillsammans med vår kund Albert Heijn, försöker vi alltid hitta sätt att minska vår koldioxidpåverkan. Även om ellastbilar passar för stadskörning är hybridtekniken bättre för längre rutter. I städer är DAF CF Hybrid-lastbilar helt eldrivna och dieselmotorerna innebär att de kan köra mellan distributionscenter i Nederländerna och utomlands utan problem, säger han.