Sedan slutet av 2018 har DAF CF Electric 4×2-dragbilar använts för distribution i innerstäder av nederländska och tyska transportföretag samt stormarknadskedjor. DAF har påbörjat en begränsad försäljning av sin CF Electric-dragbil i Belgien, Nederländerna och Tyskland
Nu kommer fyra helt elektriska 6×2-chassier att delta i ett fälttest för sophämtning. 3-axlade fordon innebär hög nyttolast (bruttovikt på upp till 28 ton) och den styrda bakaxeln innebär utmärkt manövrerbarhet, vilket är en enorm fördel för sopbilar som används i tätortsområden, står det i pressmeddelandet.
Den VDL E-drivlina som har monterats på DAF CF Electric 6×2-sopbilarna, har effekt på 210 kW effekt och vridmoment på 2 000 Nm, vilket är detsamma som för CF Electric-dragbilar. Drivlinan drivs av ett batteri med en bruttoenergimängd på 170 kWh, vilket räcker för att täcka vanliga sophämtningsrutter.
Sopbilarna återvänder vanligtvis till depån var tredje timme för avlastning och då går det att ladda upp till 80 procent av batterikapaciteten på bara 30 minuter.
Marco van Lente, General Director på ROVA, säger att det är enkelheten med att använda DAF CF Electric-sopbilar som är nyckeln. Han anser att den är lika enkel att använda som en konventionellt drivna lastbilar. Rova tror på att vara med från början i energiövergången eftersom naturresurserna blir allt knappare.