Delar av yrkestrafikgruppen i Västmanland har med gott resultat börjat arbeta vissa nätter runt Västerås och i början av mars blev det tre nattpass i följd. Resultatet lät inte vänta på sig.
Första natten påbörjades tjänstgöringen i Arboga och fortsatte österut under morgontimmarna. Vid tvåtiden på morgonen påträffades ett svenskt 24-metersekipage som yrkestrafikgruppen tidigare blivit uppmärksammade på.
– Det hade gjorts gällande att åkeriet använde sig av invandrad arbetskraft utan YKB, vilket här visade sig stämma, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Detta var ett av två fordon från samma åkeri som under dessa nätter kontrollerades och fick bock i kanten.
Föraren var en äldre, lettisk herre som endast kunde visa upp ett utgånget, lettiskt YKB samt ett dokument som han själv påstod var ett kursintyg för genomförd YKB-utbildning i Lettland.
Han använde inte heller något förarkort vilket han sade berodde på att färdskrivaren var trasig. När färdskrivaren provades, visade det sig att den mycket riktigt var sönder.
– Efter en avläsning av densamma, visade det sig att fordonet körts konstant utan förarkort de senaste elva dygnen, säger Roger Ogemar.
En trasig färdskrivare måste repareras snarast varför fordonet klampades utanför en verkstad i Köping.
En kollega till bilinspektör Ogemar tjänstgjorde dagen efter och fick i uppdrag att låsa upp fordonet för reparation och då kom åkeriägaren till platsen för att ordna med verkstaden.
– Åkaren uppgav att färdskrivaren varit trasig i endast två dygn och mot bakgrund av att inget förarkort använts de senaste elva dygnen, stärktes underrättelsen till Transportstyrelsen om en företagskontroll samt sanktionsavgift för de övriga nio dagarnas körning utan förarkort, avrundar Roger Ogemar.
Föraren fick en ordningsbot för att han inte kunde uppvisa ett giltigt YKB och på företaget skrevs en anmälan då de anlitat arbetskraft utan YKB, vilket kan leda till en företagsbot.