Att det lönar sig att kontrollera på nätterna, visar sig tyvärr stämma. Den första nattens resultat ska vi återkomma till i en kommande artikel, men den andra natten inleddes relativt lugnt i de norra delarna av regionen, men även här påkoms fuskare.
Denna andra natt var det ett rumänskt ekipage som skapade arbete för yrkestrafikgruppen.
– Med hjälp av två förarkort hade han lyckats hålla fordonet rullande i 13,5 timmar innan stoppet, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Föraren fick böter om 6 000 kronor och det felaktiga förarkortet omhändertogs. Därefter sattes klampen på så att föraren skulle ta ut en ordentlig dygnsvila till eftermiddagen dagen efter.
Den tredje och sista natten för denna gång fick ett lite dråpligt slut, i alla fall för en förare av ett svenskt ekipage som kontrollerades på Karleby kontrollplats utanför Västerås. Åkeriet skulle få träffa yrkestrafikgruppen inte bara en gång, utan två dessa tre nätter.
När det aktuella fordonet kontrollerades, beslutades det att en kortare provkörning skulle företas varpå ekipagets släp kopplades ifrån. Efter provkörningen återlämnades fordonet till föraren och ett protokoll med bristerna från den flygande inspektionen skrevs.
Uppenbarligen hade föraren bråttom från platsen, eller kanske inte visste hur man kopplar ihop ekipaget, vilket vet man inte, men när kontrollanterna började packa ihop för natten, såg de att släpet stod kvar på planen.
– När vi tittade närmare, såg vi att luftslangarna var avslitna, säger Roger Ogemar. Huruvida föraren hade glömt att koppla ihop allt på släpet eller inte visste hur man gjorde, får vi nog aldrig veta, men släpet stod där det stod.
Släpet var tungt lastat och det väcker frågor.
– Man kan ju undra hur föraren kunde missa att han inte hade släpet med sig utan istället fortsatte mot Stockholm. Det mer vettiga vore väl att han skulle ha försökt ordna hjälp att reparera slangarna medan vi fortfarande var kvar på platsen, avrundar Roger Ogemar.