Ekipaget kom in till Sverige den 13 februari.
– Det visade sig att ekipaget hade gjort fem transporter dagen innan och dagen när vi utförde kontrollen, hade det gjorts fem transporter hittills. Totalt 17 transporter sedan ekipaget kom in till Sverige, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
Patrick Zetterberg ringde ansvarig på företaget som upphandlat transporterna och den personen förklarade att man för uppdraget engagerat ett transportserviceföretag i Örebro vilka hade gått i god för att upplägget var enligt regelverken.
Nästa samtal Zetterberg ringde, var till transportserviceföretaget i Örebro och han frågade representanten om denne var kunnig om transportnäringen och svaret blev ja.
– När jag frågade om han kunde cabotagereglerna, blev svaret oväntat nog ”nej”, säger Patrick Zetterberg som menar att man inte kan påstå att man kan transportnäringen om man inte kan reglerna kring de transporter man åtar sig och då ska man inte syssla med det.
Vid detta laget hängde en klampning i luften, men då lasten bestod av alkohol, gick det inte att parkera varsomhelst.
– När åkeriet betalat förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor, lotsade vi bort ekipaget till vitvarulagret, säger Patrick Zetterberg.
Där får de syn på ytterligare ett ekipage från samma åkeri och en kontroll företas av även det ekipaget.
Det visade sig vara samma upplägg.
– Föraren visade upp två CMR, några fler sade han sig inte ha, men jag påpekade att färdskrivaren visade att även han kört fem gånger i rad, men det hjälpte inte, säger Zetterberg som då gick in till företagets lagerkontor.
På kontoret bekräftade de att ekipaget kört fem turer den dagen och bifogade frakthandlingarna. Föraren berättade sedan att hans chef hade sagt att han skulle kasta tre CMR för att dölja transporterna, men det hjälpte alltså inte.
Åkeriet får då ytterligare en sanktionsavgift om 40 000 kronor som betalades samma dag. Även här var lasten alkohol vilket innebar att det måste bli lossat på lagret.
Trots att företaget som beställt flytten av godset varit mycket behjälpligt och uppriktigt bestörta över att transportupplägget de upphandlat var olagligt, kommer Patrick Zetterberg ändå att skriva ett beställaransvar på dem eftersom det är de som i grunden har beställt transporterna.
Dagen efter åkte man ut till området igen för att titta till läget.
– Då ser vi ytterligare en av åkeriets dragbilar utanför lagret, dock inte med trailern tillkopplad och ingen förare fanns i bilen. Det fanns alltså fler fordon i den trafiken, avrundar Patrick Zetterberg.
Nu återstår det att se vad utredningen om beställaransvaret får för fortsättning.