Släpet tillhör inte längre DSV. Släpet tillhör inte längre DSV.

Många fel på lettiskt ekipage i Halmstad

Otillåtet cabotage, inget förartillstånd, dåliga däck, fordonsbrister och överlast, gav ekipaget fler fel än rätt. En fråga som kommer upp är huruvida transportörerna verkligen inte kan regelverken - eller helt enkelt inte bryr sig om att följa dem.
På ena framdäcket var korden synlig.
På ena framdäcket var korden synlig.

Onsdagen den 11 mars var kontrollplats Heberg utmed E6 norr om Halmstad öppen. På plats fanns trafikgruppen i Halland, Region Väst som hade fokus på vägning och det brukar inte dröja länge innan den första överlasten rullar in. Bil nummer fem var en lettisk dragare med svensk trailer. Trailern var fellastad för den tvåaxliga dragbilen som fick för mycket tryck på bakaxeln.

En överlast, stor eller liten, öppnar emellertid för vidare kontroll.
– Vi inledde en fullständig kontroll och det första vi konstaterade var att den ukrainske föraren saknade det förartillstånd en tredjelandsförare måste ha, säger bilinspektör Mats Larsson.

Det blev inget utlänningsärende eftersom föraren hade ett tillfälligt uppehållstillstånd för Europa.

Det upptäckte även fordonsbrister. Dragbilens framdäck var dåliga och hade skärskador.
– På ett av dem var korden synlig och på trailern satt sidounderkörningsskydden så löst att de var på väg att ramla av, säger Larsson som upplevde att trailern kunde varit i bättre skick.
Lastsäkring saknades helt trots att bottenlagret bestod av IBC-tankar med styckegods löst ovanpå.

Ekipaget hade kommit in från Tyskland med gods och hos speditören i Malmö, lastades ytterligare gods på till flera orter, däribland en fordonstillverkare i Göteborg. Innan en cabotagetransport får påbörjas, måste den internationella lasten till fullo lastats av.
– Det blev ett otillåtet cabotage och efter ett samtal med speditören, kom de 40 000 kronorna i sanktionsavgift in per omgående, säger Mats Larsson.

Utöver det otillåtna cabotaget blev det böter för både överlasten samt en hastighetsöverträdelse om totalt 2 250 kronor vilket betalades av föraren med kreditkort direkt på plats.

Beträffande hastighetsrapportering genom färdskrivare, är det en av polisens godkända mätmetoder. Vid rapportering kontrollerar de alltid att färdskrivaren är besiktigad och att däckdimensionen överensstämmer med installationsskylten samt uppgift i den digitala färdskrivaren. Ett metodavdrag görs även på 6 km/tim. Det finns en Hovrättsdom på ett sådant ärende.

Att slutlossa den internationella lasten, hör väl till det mest elementära i cabotagereglerna?
– Ja. Det och att skriva rätt uppgifter på fraktsedeln, exempelvis registreringsnummer, men ibland få jag en känsla av att man nog kan reglerna, men väljer att strunta i dem, säger Mats Larsson.

I detta fallet var föraren välbekant sedan ett antal år hos speditören som naturligtvis inte tyckte det var bra att förartillståndet saknades, men några större reaktioner tyckte sig bilinspektören inte märka. Hur slutade det?
– Speditören i Malmö skickade en treaxlig dragbil med laglig förare som tog över transporten vidare till Göteborg, avrundar Mats Larsson.

Om artikeln

Publicerad: 2020-03-12 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Fordonsbrister Halmstad Hastighetsöverträdelse Otillåtet cabotage Överlast Polisen Transportfusket