Detta gäller särskilt i Europa där lastbilarna fortfarande dominerar när det gäller att transportera nya bilar till distributionsdepåer och återförsäljare på de olika marknaderna. Nu håller man alltså på att ersätta allt fler lastbilar med järnvägstransporter.
Genom att exempelvis implementera järnvägstransporter på rutten mellan verksamhetens produktionsanläggning i Gent, Belgien, och en specialbyggd depå i norra Italien, sänkte Volvo Cars sina CO2-utsläpp med nästan 75 procent. På en annan rutt från Gent till en depå i Österrike, blev utsläppen reducerade med nästan hälften sedan man bytte till järnvägstransport.
Fordonstillverkaren planerar också att använda järnvägstransporter i stor skala i Kina och USA. Redan nu transporteras bilar med tåg från verksamhetens Kinabaserade produktionsanläggning till hamnen i Gent två gånger i veckan. Andra tågförbindelser levererar nya Volvobilar till depåer i Kina och Ryssland.
Volvo Cars klimathandlingsplan är en av de mest ambitiösa inom bilindustrin, står det i pressmeddelandet. Planen innehåller konkreta handlingar i linje med det globala Paris-klimatavtalet från 2015 vars mål är att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader Celsius.