Wunder-Baum har funnits sedan 1952 och antalet dofter har ständigt utökats. Idag är det inte endast den berömda granen företaget lansers med dofter. Senaste tillskottet kommer emellertid just i formen av den klassiska granen och luktar inte bara läder, utan har även ett läderliknande utseende.
Precis som hos de andra ”syskonen”, finns det ett ”testfält” på förpackningen som gör det enkelt att prova doften innan köp.
Thomas Melby, produktchef på Auto Care verkar nöjd.
– Wunder-Baum Leather är designad för att ge långvarig doft på samma sätt som våra andra produkter. Riv toppen av förpackningen och sedan drar man fram en centimeter i veckan av granen, säger han i pressmeddelandet.
Lite historia bakom Wunder-Baum börjar alltså 1952 då en mjökboende i New York, USA, fick nog av lukten av sur mjölk, skriver de. Han nämnde problemet för en man vid namn Julius Sämann som tillbringade flera år i de kanadensiska furuskogarna där han undersökte hur man kunde utvinna de aromatiska oljorna som ger träden dess karakteristiska doft.
Julius experimenterade sedan med att applicera doften på ett särskilt material med en speciell form och så utvecklades det första doftträdet.
Julius Sämann gav produkten Car-Freshnervarumärket, men produkten är känd med olika namn på olika platser i världen. Exempelvis Little Trees, Magic Tree, Arbre Magique och, det för oss mest bekanta namnet Wunder-Baum. Idag finns dofterna inte bara i ”trädform” utan i flera olika skapelser och i mängder av aromer.