ContiSeal tätar hål i däcket på upp till 5 millimeter utan förlust av däcktryck, enligt Continental. Detta görs genom att applicera ett klibbigt, trögflytande tätningsmedel på insidan av däcket under produktionsfasen.
Massan reparerar 80 procent av alla punkteringar, enligt Continental, vilket minskar risken för få ett platt däck. ContiSealdäcken är tydligt märkta med en symbol på sidan och passar till alla vanliga fälgtyper.
Nu erbjuds alltså ContiSeal även för ContinentalVanContact100 i dimensionen 215/104 T. Produktionen startade i februari i år.
Alltfler bilar levereras med fabriksmonterade ContiSeal däck. Bland annat den nya elbilen Volkswagen ID.3
Knut Knudsen avrundar.
– Att undvika punkteringar är att spara tid och för många yrkesförare är det pengar. En annan viktig aspekt är säkerheten. En punktering innebär en säkerhetsrisk och vi arbetar mot vår Vision Zero för noll skador och olyckor på vägarna. Att undvika punkteringar är en viktig åtgärd i det arbetet, säger han.