Fredrik Liw som är teknisk chef på Blidösundsbolaget, säger att erfarenheterna hittills är positiva även om mycket utveckling och provning kvarstår men de kan minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent.
Ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm reser kollektivt. Redan idag är SL:s väg- och spårtrafik helt fossilfri. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att härigenom erbjuda kortare och snabbare resor. År 2021 ska 90 procent av alla båtar som går i den regionala kollektivtrafiken drivas med fossilfritt bränsle. Hybridiseringen av Rex är ett viktigt steg i den utvecklingen.
– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina med tanke på att den är väldigt energieffektiv, förklarar Fredrik Liw.
M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik på Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand intill Stadshuset. Den drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den strikta internationella emissionsstandarden IMO Tier 3, och Scanias elmaskin. Det innebär att fartyget kan anlöpa bryggor ljudlöst. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.
Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines, säger att detta kan bli banbrytande. De tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom de tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid och helelektriska fordon.