Vid 17-tiden den 29 mars, ser gruppen inne i Katrineholm ett ekipage som är på väg för att tanka. I Katrineholm finns en kombiterminal som nyttjas flitig av aktörer som bedriver kombitrafik, så även den aktuella speditören. Båda ekipagen som stoppades under söndagskvällen, körde på uppdrag av samma speditör.
Kontrollen visade att fordonet inte hade någon inkommande internationell last.
– Enligt färdskrivaren hade fordonet kommit in till Sverige den 11 mars och därefter kört fem transporter som enligt kombidirektivet var för långa, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
Chauffören försökte till sitt försvar hänvisa till Covid-19 och att han inte kunde resa hem. Försöket föll dock platt till marken.
Föraren var vad vi numera kan beskriva som en bulgarisk Nordmakedonier, med bulgariskt pass, YKB och andra dokument, men med nordmakedonskt förarkort. Åkeriet var bulgariskt.
– Åkeriet talade med chauffören i telefon och det blev förklarat att speditören skulle betala in sanktionsavgiften idag, måndag, säger Patrick Zetterberg.
Någon språkförbistring fanns inte då en kollega till Zetterberg, behärskar språket. Fordonet klampades uppe vid Lövåsen i Katrineholm.
Lite senare var det dags igen. De fann ett trailerekipage bakom Biltema som stod på tomgång – länge, vilket blev en ingång för vidare kontroll.
– Fordonet hade varit i Sverige under hela kontrollperioden bakåt och bara under den tiden gjort nio transporter som enligt kombidirektivet var för långa, säger Patrick Zetterberg.
Det visade sig också att ekipaget tillhörde samma åkeri som det första ekipaget och körde på uppdrag av samma speditör.
Åkeriets fordon hade utfört körningar som exempelvis från Katrineholm till Oskarshamn för att fortsätta därifrån till Trelleborg och sedan tillbaka med ny trailer till Oskarshamn och sedan till Katrineholm. Lägg till en runda till Gävle också. Det ryms helt enkelt inte inom ramen för kombidirektivet, förklarar Patrick Zetterberg.
Eftersom klamparna de haft med sig tagit slut, fråntogs föraren istället förarkort, alla frakthandlingar samt EU-licensen. Det blev en kostsam söndagskväll för åkeriet vars andra ekipage också belades med en sanktionsavgift om 40 000 kronor.
Av föraren till det första ekipaget, fick Zetterberg veta att åkeriägaren i Bulgarien hade för avsikt att ansöka om svenskt medborgarskap och sedan starta ett svenskt åkeri för att registrera fordonen här istället. Zetterberg undrar huruvida åkeriägaren förstår vad det innebär.
– Men, då hade kanske chaufförerna fått det lite bättre, funderar han.
I skrivandes stund har sanktionsavgiften för det andra fordonet betalats och Patrick Zetterberg förväntar sig att sanktionen för det första fordonet också kommer in inom kort. Båda dragbilarna måste lämna landet.
Och en stund senare var det dags för åkeriets andra sanktionsavgift.