I fredags vinkar Farid Umeflod bland annat in ett bulgariskt trailerekipage till kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Bakom kapellet ligger buntar med virke som inte är tillräckligt säkrat.
– Tillsammans med chauffören räknade jag ut att det rörde sig om cirka tio ton som inte var förstängt framåt.
Virkesbuntarna är skyddsplastade vilket innebär att man vid lastsäkring måste utgå från en friktionskoefficient på 0,2.
– Chauffören förstod efter min förklaring att lastsäkringen inte var tillräcklig, men han ville ändå inte medge det.
Farid förklarar med hjälp av TYA:s ”branschnorm” hur en godkänd lastsäkring ska se ut.
– Normalt sett anser jag inte att det är min uppgift att utbilda chaufförer, men jag ville att han skulle förstå vad det är jag anmärker på.
Farid Umeflod förklarar för chauffören att den dåliga lastsäkringen kommer att innebära böter. Chauffören menade däremot att han skulle säkra sin last på kontrollplatsen och att han därför skulle slippa boten.
– Så fungerar det naturligtvis inte och jag vänder mig om för att gå och skriva ut böterna.
Farid hinner inte gå många steg förrän chauffören ljudligt uttryckte sitt missnöje.
– Jag hör hur han spottar, men inte på mig. Han spottade åt sidan, antagligen för att ge mer kraft åt sina svordomar som tidvis haglade ur honom.
Hur upplevde du situationen?
– Som polis får man vara med om en del missnöjesyttringar. Nu spottade han ner i diket men hade han spottat på mig så hade det naturligtvis inte varit okej, menar Farid som fått höra både det ena och det andra genom åren från både chaufförer, åkare och speditörer.
Hur kan det yttra sig?
– Det händer ganska ofta att man får höra att jag inte kan mitt jobb och att man ska anmäla mig för tjänstefel och så vidare, vilket jag också har blivit i omgångar. Men det här är faktiskt första gången någon har spottat för att understryka sin uppfattning om mig. Lite gammaldags, säger Farid och tillägger att chauffören påstod sig ha kört lastbil i 50 år.
Chauffören lyckades sätta grimma för att förstänga godset framåt. Och därefter ville han ha bötespengarna tillbaka.
– Det fick han så klart inte. Däremot fick han fortsätta färden till slutdestinationen i Malmö.
Nyss nämnda transport utgör inget unikt inslag i trafikpolisens vardag.
– På senare tid har jag stoppat flera transporter med virke i lasten och ingen har varit rätt säkrad. Att man placerar godset som man gör beror så klart på att man måste fördela vikten rätt på trailern, men dessvärre glömmer man bort att förstänga godset framåt, vilket ju kan få väldigt allvarliga konsekvenser om det vill sig illa, säger Farid.
En annan transport som blev föremål för kontroll i Helsingborg körde på uppdrag av en holländsk speditör. Även i det fallet fanns brister i lastsäkringen.
– Det rörde sig om en last som till viss del bestod av farligt gods. Men jag insåg det omöjliga i att chauffören skulle kunna upptäcka den bristen. Det krävdes en rejäl djupdykning i godset för att konstatera det. Inget man såg vare sig från sidan eller bakifrån och han hade inte lastat godset själv, förklarar Farid som i det fallet lät chauffören slippa böter.
Men det fanns annat som kom att kosta pengar. 40 000 kronor närmare bestämt.
– Det visade sig dessutom vara ett otillåtet cabotage. Men då är det ju åkeriet som får stå för notan, vilket de också gjorde. Under vissa protester, avrundar Farid Umeflod.