Det var under Lastbil 2000 på Elmia som P-Light premiärvisades. Jan-Åke och Bosse förklarar att den mottogs positivt av branschen. Sedan dess har den monterats på många släp och trailers.
Under de 20 åren som gått sedan dess, har produkten utvecklats och kan idag driva de mest förekommande funktioner på släp och trailers.
– Återladdningen sker primärt via fordonets belysningskrets och underlättar därför monteringen och tryggar driften, berättar upphovsmännen i ett pressmeddelande.
En av de stora fördelarna med P-Light är att släpet blir oberoende av vilken dragbil det är framför.
– Dessutom kan släpet eller trailerns utrustning och funktioner såsom bakgavellyft, dubbelplan, ramper, kapelltäckning, vibratorer, blixtljus, arbets- och skåpsbelysning samt axelstyrning med mera drivas även när dragbilen är frånkopplad.
P-Light levereras med batterier från 18 till 200 Ah, uttag kan göras med upp till 270W och 300A.
– Återladdningen av batterierna görs normalt med 10A från fordonets belysningskrets men teknik finns för laddning upp till 45A när det finns tillräcklig försörjning av kraft till laddaren. Detta gör att det finns många modeller till olika funktioner och ändamål samt att vissa modeller kan specificeras och specialutrustas för specialsläp och trailers, avslutar Jan-Åke och Bosse, som båda ser ljust på framtiden.