Sedan början av 1970-talet ökar utvinningen av palmolja nästan exponentiellt. Sedan år 2005 har produktionsvolymen fördubblats. En allt större del av regnskogen i Sydostasien ersätts av oljepalmsplantager. Den ursprungliga naturen är på väg att försvinna.
Utifrån empiriska data kring expansionen av oljepalmsplantager till mark med högt kolinnehåll sedan år 2008 bedömer EU-kommissionen att biodrivmedel gjorda av palmolja idag har högre klimatpåverkan än fossil diesel.
Palmoljeprodukter används som råvara till förnybar diesel av typen HVO. De kan även användas till biodiesel av typen FAME, men den FAME som säljs i Sverige tillverkas uteslutande av rapsolja.
Gröna Bilister har uppmanat alla företag som producerar HVO för den svenska marknaden att offentliggöra fördelningen av råvaror och dessa råvarors ursprungsländer. I en ny minirapport, sammanställer Gröna Bilister den information som föreningen fått tillgång till.
Den största delen av den HVO som säljs i Sverige tillverkas av Neste. År 2019 utgjorde palmolja 21 procent av deras råvarubas. De vill inte säga hur stor andel som utgjordes av PFAD (Palm Fatty Acid Distillate), som är en biprodukt vid raffinering av palmolja. Neste uppger dock att de använde mer slaktavfall och använd matolja än PFAD. De ger ingen information om ursprungsländerna.
Preem använde ingen palmolja eller PFAD i sin egen produktion av HVO. Men den egna tillverkningen täcker inte efterfrågan och de köper därför HVO av Neste och säljer den vidare. I Preems globala försäljning stod PFAD från Indonesien för 10 procent av råvarubasen. De sålde ingen HVO baserad på palmolja.
Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.
– Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten. Därför är det viktigt att samla information. Därför måste privatpersoner och upphandlare efterfråga eller kräva HVO fri från palmoljeprodukter, säger han.
Redan nu i maj skulle svenska folket fått vägledning genom obligatorisk klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump. Men regeringen valde nyligen att skjuta upp införandet till oktober 2021. Därför måste vi nu på egen hand ställa drivmedelsbolagen till svars, och de måste bli transparenta på frivillig basis.
Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister, avrundar med en uppmaning.
– Det kan finnas HVO-producenter som tror på hållbarheten i sina val av palmoljeprodukter som råvara och som kan argumentera väl för detta. Men ett företag som är stolt över sin produkt berättar med glädje allt om den. Dra öronen åt er om ni märker att vissa saker döljs, säger hon.