Första Top Team genomfördes för 30 år sedan – och nu i april startar alltså än en gång den kompetenshöjande tävlingen för medarbetarna i Scanias drygt 100 serviceanläggningar. Tanken med årets lagtävling, som består av 62 team, är att bidra till ökad proffsighet där kunskap och laganda är nyckelorden.
Jon Segersten, servicemarknadsdirektör för Scania Sverige, ser flera fördelar med träningsprogrammet.
– Internt hos oss bygger det engagemang och stolthet tillsammans. Och bra service är väldigt viktigt för våra kunder, att fordonen ska kunna vara ute på vägarna så mycket som möjligt. Tävlingen handlar om att ge ännu bättre service, något som gynnar transportföretagens uptime och som minimera deras stillestånd, säger han.
I Scania Top Team, som ses som både en utbildning och tävling, ingår både teoretiska och praktiska delmoment som bland annat problemanalys, felsökning, reservdels- och produktfrågor, åtgärdspaket och efterkontroller.
Mellan den 20 april och 20 maj kommer servicemarknadskåren att vässas i två teoretiska utbildningsomgångar – och i november sker Sverige-finalen i Södertälje där Sveriges tio skickligaste serviceteam gör upp om segern.
Niklas Karlsson, projektledare för Scania Top Team i Sverige.
– Utmaningarna för serviceteknikerna kommer att vara flera, och det gäller att bemästra både lastbil, buss och motorer. Även i år har vi fokus på hållbara transporter, ett område där Scania ligger i framkant, säger han.
Vinnaren i Sverigefinalen går sedan vidare till regionfinalen med övriga Scaniamedarbetare i världen. Världsfinalen sker under 2021 i Södertälje där de tre bästa lagen får dela på 100 000 euro.