Roger Särevall vd för Envirozone.
– Det är inte så konstigt som det låter. Genom historien har djur och människa alltid samverkat inom transportsektorn. Under flera hundra år var häst och vagn det naturliga transportmedlet världen över, säger han.
Sitt envist dåliga rykte till trots, är råttan mer intelligent än vad många tror. I höstas bevisade en forskargrupp vid University of Richmond i USA att råttor faktiskt kan framföra små fordon.
17 utvalda råttor placerades i en specialbyggd liten plastbil med en ratt tillverkad av kopparstänger som med hjälp av elektriska vågor fick fordonet att röra på sig. Försöksråttorna manövrerade bilen genom att trycka vänster eller höger med sin tass på ratten. Studien visade att råttorna inte hade några problem att ta sig fram till det som lockade – en skål med färgglada och söta frukostflingor.
Fredrik Andersson, vice vd för Envirozone.
– Vi intresserade oss för studien, och undrade hur vi skulle implementera det hela i vår egen verksamhet. Efter många testleveranser under hösten och vintern har vi nu hittat rätt. En stor fördel är att fordon under 45 centimeter inte faller in under ordinarie trafiklagstiftning, vilket ofta skapar möjligheter till kortare körsträckor, säger han.
De självkörande råttorna är ett utmärkt komplement för mindre expressleveranser med tanke på att de har lätt för att ta sig fram även i svåra trafiksituationer. Ett samarbete har nu inletts mellan Envirozone och University of Richmond.
Envirozones nya trafikflotta bygger på miljövänliga eldrivna fordon med solcellsladdning. Förbrukningen vid blandad körning är ofattbart låga 0,34W, vilket gör att ett vanligt niovoltsbatteri som man har hemma i brandvarnaren räcker för en hel veckas leveranser.
Detta kan bli hur stort som helst, säger Roger Särewall.
– Till skillnad från drönarleveranser som är omgärdade av ett enormt rigoröst regelverk är den här typen av leveranser än så länge i princip helt oreglerade.
Den nya trafikflottan går under namnet Envirozone New Roads och hittills är enbart en testpilot knuten till verksamheten.
– Lars, som vår första medarbetare i projektet heter, verkar tycka att arbetet är roligt. Han är alltid ivrig att få komma ut på vägarna, avrundar Roger Särevall.