Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos under 2020 på uppdrag av Best Transport. Sammanlagt genomfördes 2 500 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.
Våra konsumtionsmönster förändras och idag är det vanligt att både vardagsinköp och nöjesshopping utförs från hemmet. Undersökningen från Best Transport visar att leveranstiden många gånger är avgörande för svenskarnas konsumtion.
Drygt hälften uppger att de någon gång avstått ett köp på grund av leveranstiden. För fyra av tio går gränsen vid tio arbetsdagars leveranstid. Om det skulle ta mer än 2-4 arbetsdagar, sänder sig 23 procent av svenskarna istället till en fysisk butik.
Hur tålmodiga svenskarna är skiljer sig mellan länen. Undersökning visar att Kronoberg och Stockholm är de län där flest personer skulle avstå ett köp helt om leveranstiden vid en onlinebeställning överstiger tio arbetsdagar. I Kronoberg gäller det en majoritet av invånarna och i Stockholms län närmre hälften. På Gotland är acceptansen högre. Där hade endast 21 procent av invånarna avstått från köpet om leveranstiden överstigit tio arbetsdagar.
Vissa produkter behöver levereras extra snabbt. Enligt svenskarna är de viktigaste varorna att få hem samma dag som beställningen läggs, läkemedel samt mat och dryck. Minst viktiga varor att få hem samma dag, visar sig vara fritids- och hobbyartiklar och inredning och möbler.
Leveranserna sker mer på mottagarens än avsändarens villkor.
– Det är därför av större vikt än någonsin att samarbetet fungerar smidigt genom hela leveranskedjan, från e-handlare till leverantör. Något den som vill förbli relevant inom transport- och logistikbranschen måste ta hänsyn till och kunna garantera, säger Niklas Knight, VD, Best Transport.
De otåligaste länen
1. Kronobergs län
2. Stockholms län
3. Södermanlands län
4. Skåne län
5. Västra Götaland
Produkterna vi vill få hem snabbast
1. Läkemedel
2. Mat och dryck
3. Alkoholhaltiga drycker
4. Hälso- och skönhetsprodukter
5. Hemelektronik