Richard Karlsson, trafikpolis från Helsingborg, är en av åtta mc-instruktörer i region Syd. Han berättar att den första kursdagen hålls på ett avlyst område där man övar på många praktiska moment.
– Lågfartsmanövrering, högfartsmanövrering, broms och undanmanöver, förklarar Richard.
Logistiken för att få övningarna att flyta är omfattande. I flera veckor planeras varenda detalj såsom praktiska och relevanta övningar, övernattningar, förtäring och färdvägar. Det sistnämnda ska dessutom skrivas ner i så kallade ”noter” som varje kursdeltagare får ta del av.
– Det är mycket att tänka på, inget får lämnas åt slumpen och säkerheten är a och o.
Att motorcyklister är en utsatt trafikantgrupp är ingen nyhet. För en mc-polis, som inte sällan kan hamna i en stressig situation, gäller det så klart att ha goda kunskaper i hojåkning.
Innan vi lämnar Richard Karlsson och hans kollegor frågar vi om han vill att vi framför något speciellt budskap till våra läsare. Något som han vill att förarna i tunga fordon ska tänka lite extra på nu när polisen rullar ut med sina hojar i trafiken.
– Nej, jag skulle hellre vilja tacka dem för att de är duktiga på att kolla i backspegeln. Lastbilarna är mitt minsta bekymmer, avrundar Richard Karlsson.
Kolla in videoinslaget nedan. Lyssna mer på hur kurserna är uppbyggda – och häng med Richard ut på övningsbanan!