Vi har berättat om insatsen som gjordes i Gävleborg, men även på kontrollplats Karleby utanför Västerås var det fullt pådrag dessa två dagar och i vanlig ordning fick polisen ta fram blocket mer än en gång. På plats fanns även yrkestrafikgruppen från Hudiksvall med gruppchef Erling Arvidsson i spetsen. Med i Hudiksvallsgruppen fanns även den för Proffsläsaren bekante trafikpolisen Lars Österberg.
Lätta lastbilar fortsätter att dominera bland överlasterna, ofta i kombination med andra brister såsom exempelvis avsaknad av vilotidsbok.
– Det blev ett antal förare av lätta (3,5 ton) lastbilar som fick lämna ifrån sig sina körkort när fordonen vägde in på runt 5 ton istället, berättar bilinspektör Roger Ogemar för oss.
Obetalda vägavgifter är också en återkommande företeelse.
– Bland de tyngre aktörerna var det några som fick erfara att det är billigare att betala vägavgiften än att betala böterna för att de chansat utan, säger Ogemar vidare.
Ett trailerekipage med bulgarisk dragare och svenskregistrerad trailer, togs också in. Eftersom Hudiksvallsgruppen inte får lika mycket ”övning” på cabotageekipage, fick de sätta tänderna i detta. Bilinspektör Jonas Nordin från Västeråsgruppen bistod.
Ekipaget hade kommit in till Sverige med en lastad trailer som ställts av på en terminal i Helsingborg. Därefter fortsatte resan med en annan trailer och tre nationella transporter varav den sista lossades i Västerås. När ekipaget stoppades, var det påväg till Uppsala för att lasta internationellt gods till Tyskland.
– När föraren konfronterades med att det var ett otillåtet cabotage han kört, svarade föraren obekymrat ”jag vet”, säger Roger Ogemar..
Det tog åkeriet en timme att sätta in de 40 000 kronorna i förskott på sanktionsavgiften på förarens kort så denne kunde betala. Sedan fick ekipaget rulla vidare eftersom föraren skulle lasta internationellt gods och färjerederiet kunde bekräfta bokningen för dragbilen tillsammans med trailern.
Värst är de överträdelser som involverar rattfylleri eller i grunden har fylleri där förare, trots att de har fått körkortet indraget, ändå väljer att köra både tunga och lätta fordon och trots att de stoppas för olovlig körning, fortsätter de att återkomma på vägarna.
Insatsen ses som lyckad även om det hade varit än mer lyckat om ingen de stoppade hade krävt åtgärder om det hade varit detsamma som att det faktiskt inte finns problem på vägarna. Blir inte de som stoppas med problem arga?
– Jo, en del. Det blev en hel del svallande känslor på kontrollplatsen under dagen, avrundar Roger Ogemar.