– Marknadsutvecklingen svårbedömd med dels coronapandemin, dels den finansiella oron. Men sett till ordertecknandet och den ekonomiska prognos som Svenskt Näringsliv tagit fram är i nuläget 4800 nyregistreringar av tunga fordon under 2020 den mest realistiska bedömningen, menar Lennart Börjesson, ordförande för MRF och MRF:s tunga styrelse.
Lennart Börjesson betonar att transportsektorn; gods och distribution, ännu inte känt av någon större avmattning.
– Industrin, bygg och anläggning, samt dagligvarubranschen rullar på. En ökad e-handel av livsmedel kan snarare innebära en ökad efterfrågan på distributionsbilar, menar Lennart Börjesson samtidigt som han ånyo konstaterar att marknadssituationen är svårbedömd – prognosen kan komma att revideras flera gånger innan året är slut.
– I nuläget är den stora frågan om när lastbilstillverkarna, som Volvo, Scania, Mercedes, kommer att starta upp sin produktion igen. I dagsläget föreligger ännu inget definitivt datum för produktionsstart igen, utan det vi känner till är att det pågår ett omfattande arbete för en koordinerad omstart av den europeiska fordonsindustrin kring månadsskiftet april-maj.
I MRF:s prognoskommitté för tunga fordon ingår representanter från Volvos, Scanias och Mercedes-Benz återförsäljare och återförsäljarföreningar.