- Jag vet inte, men det känns som att vi nog aldrig tidigare har haft ett ärende som spänner över så många lagstiftningar, säger han.
När det aktuella ekipaget rullar förbi Christer Hansson på E6 vid Helsingborg, är det bland annat ADR-skyltarna som gör att han bestämmer sig för att ta sig en närmare titt på transporten.
– Väl på kontrollplatsen kan jag konstatera att lasten består av så kallat ”UN 2794”-gods. Alltså batterier, våta och fyllda med syra, berättar Christer.
Just den typen av gods är undantaget från ADR/RID-föreskrifterna om de uppfyller särbestämmelse 598. Att godset till exempel är packat och säkrat på sådant sätt att det inte kan glida, falla eller skadas och att batterierna är skyddade mot kortslutning.
– Batterierna var lastade på pallar och emballerade med plast och med kartong på toppen. Men kartong är inget som klarar av att man drar åt spännbanden så dessa låg i princip lösa på godset, förklarar Christer Hansson som konstaterar att undantagsreglerna inte kunde tillämpas i det aktuella fallet.
Därmed klassades transporten som en fullvärdig ADR-transport, vilket fick följder för transportören.
– Ingen godsdeklaration, lastsäkringen var kass, inga skriftliga instruktioner, ficklampan funkade inte, främre ADR-skylten satt lös… Väldigt många fel med andra ord.
En annan anledning till att Christer ville titta på ekipaget var att det såg tungt ut.
– Det visade sig att drivaxeln vägde 14 ton och bruttovikten på bilen var 21,4 ton. Viktmässigt kunde dock trailern ha lastat mer, men godset var inte rätt placerat för en tvåaxlad dragbil. Så det blev överlastavgift och böter.
Men ytterligare böter skulle adderas.
– Vinjetten var betald cirka 20 minuter efter att jag vinkade in honom. Böter på det, konstaterar Christer Hansson.
Som om det inte vore nog med ADR-brister, överlast och obetald vinjett. När Christers kollegor Tommy Berg (bilinspektör) och Peter Ban (trafikpolis) ansluter, resulterar det i ytterligare en kostsam sanktionsavgift.
– Det visar sig att transporten, ovanpå alltihop, är ett otillåtet cabotage. Jag vet inte säkert, men det känns som att vi nog aldrig tidigare har haft ett ärende som spänner över så många lagstiftningar, säger Christer Hansson.
Transporten blev därmed trippelhindrad från att fortsätta sin färd.
– Dels på grund av att det rörde sig om ett otillåtet cabotage, dels eftersom det handlar om en överlastavgift och dels för brott mot trafikförordningen då man överstigit bruttovikt och axelvikt.
Den flygande inspektion som bilinspektör Tommy Berg utförde resulterade dessutom i ett antal anmärkningar om ”enklare brister” på fordonet.
Efter samtal med speditören, som även skickar en representant till kontrollplatsen, betalas både böter och sanktionsavgifter. Därefter kunde en ny, ”laglig” och för ändamålet mer lämplig dragbil koppla trailern. Så snart godset säkrats och transportdokumenten rättats till, kunde transporten fortsätta.
– Speditörens representant var bra att ha att göra med vilket så klart betydde mycket för att ärendet kunde hanteras både snabbt och smidigt, menar Christer.
Vad kostade då det här ”kalaset”? Christer Hansson gör ett snabbt överslag.
– Runt 60 000 kronor, summerar han.