Peter Hesslin, chef för logistik och e-handel på Postnord.
Att hemleveranserna har ökat kraftigt under de senaste veckorna beror med stor sannolikhet på utbrottet av coronaviruset, som gör att allt fler har behov av att få sina varor hemlevererade. Antalet hemleveranser har ökat med 50 procent, vissa dagar upp emot 70 procent, jämfört med en vanlig dag i mars. Brevlådepaket, även kallat varubrev har stigit med 20 procent.
Peter Hesslin, chef för logistik- och e-handel på Postnord.
– Det känns otroligt bra att vi kan bidra till att människor som inte kan gå ut får viktiga varor i en tid av isolering. Nu när många tvingas stanna hemma hoppas jag att fler upptäcker vilken bra service det faktiskt är, säger han.
Postnord hanterar en vanlig dag cirka 550 000 paket och brevlådepaket, som levereras över hela Sverige. I Postnords app kan mottagaren betygsätta leveransen. Under den senaste veckan har 30 700 omdömen lämnats för hemleveranser, som visar att 89 procent av användarna är nöjda. Funktionen används för att fortsätta utveckla kvalitet och service för mottagarna samt skapa så goda förutsättningar som möjligt för medarbetare att leverera varorna.
Peter Hesslin avrundar.
– Vi har fått indikationer både från e-handlare och mottagare att konsumtionsbeteendet har ändrats av den pågående krisen. De här siffrorna bekräftar det och vi kan konstatera att PostNord klarar av att ställa om efter nya behov, säger han.