Hundra procents permitteringsstöd hade kunnat innebära färre varsel om uppsägningar och att transportsektorn kan vara snabbare igång med hyfsat bibehållen konkurrenskraft när krisen är över. Men fortfarande saknas rejäla satsningar från regeringen även om det som görs är välkommet och i rätt riktning.
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen säger att vi befinner oss i en kris som mer liknar ett krigstillstånd än en lågkonjunktur.
– Det innebär att regeringen måste satsa mycket mera kraftfullt på att bevara svenska företags existens och konkurrenskraft. Annars kommer vi snabbt bli omsprungna den dag krisen är över. Ett av våra främsta förslag sedan dag ett har varit ett permitteringsstöd på 100 procent för att undvika varsel. Det är positivt att regeringen stärker permitteringsstödet men 80 procent är inte tillräckligt, säger han.
Transportföretagen lyfter alltså behovet av mer satsningar för att transportsektorn med alla sina permitteringar ska kunna överleva och inte tappa mark när krisen är över. Samtidigt pekade MSB nyligen på att transporterna var i fara då det var många sjukskrivna chaufförer.
Frågan som allt oftare ställs bland branschutövare på vägarna, är varför inte permitterade förare skulle kunna användas av andra åkerier som har körningar. Varför görs inte det, frågar vi Marcus Dahlsten.
– Det finns en risk att det kommer saknas lastbilsförare om sjukskrivningarna ökar. Redan innan coronakrisen var det stor efterfrågan på lastbilsförare, säger han.
En annan sak som komplicerar frågan och som Transportföretagen måste titta vidare på, är huruvida regelverken tillåter en tillfällig förflyttning av permitterade förare eller någon annan lösning. Detta är något vi uppmärksammat i en artikel från Storbritannien där det uppdagats att det finns ett missbruk av pengarna som ska användas för permitterade förare.
I den artikeln står följande.
”Han säger att en anställd som är permitterad, inte kan arbeta på annat sätt för sin arbetsgivare eller någon annan under tiden de är permitterade.
– Pengarna ska inte användas till personer som arbetar och som du vill kunna ha tillgång till när pandemin är över, avrundade Jonathan Backhouse.”