Det finns aktörer som i dessa tider erbjuder lösningar för att ställa om till distansutbildningar. ProMeister, som är en del av Mekonomen Group, är en av de aktörer som menar att man har en lösning och erbjuder utbildningspaket för Electude som gör det möjligt för skolor med fordonsteknisk inriktning att fortsatt tillgodose eleverna kompetens.
Vi har kontaktat en handfull transportutbildningar för att höra hur de har löst situationen – inte minst för de elever som nu ska examineras.
På Rönnowska skolan i Helsingborg är Tony Nilsson biträdande rektor och berättar att man övningskör med eleverna en och en. Resten av tiden läser de på distans.
– Från vecka 17 är eleverna i årskurs tre på arbetsplatspraktik fem dagar per vecka och vi tar in dem på skolan på individbasis för att arbeta för körbehörigheterna. Vi kan också ta in elever i årskurs tre i grupper om max 5 elever för att genomföra praktiska examinationsuppgifter. Detsamma gäller våra vuxna elever, säger han.
Han ser dock en positiv sida av det hela och det är att lärare och elever fått ett rejält kunskapslyft av sina IT-kunskaper och en del elever har fått mer energi och fokus på teoristudier nu än tidigare.
I grunden använder de Learning som plattform för distansundervisningen och STR:s programvaror för teoristudier och för att elever och lärare ska se varandra, används primärt Google Meet och Google Hangout. Endast elever med behov av särskilt stöd kan få hjälp på skolan, men max grupper om fem för examinationsuppgifter.
Hur går det för Postnords Driver’s Academy? De har endast en grupp kvar som ska examineras berättar HR Annika Lundqvist på Postnord, som säger att utbildningen följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
– Tyvärr fick ett studiebesök på Postnord i mars på Toftanäs i Malmö avbokas på grund av covid-19. Det personliga mötet är viktigt, men vi försöker behålla det så långt möjligt via personliga mejl säger hon.
Även om vidare samarbete med Arbetsförmedlingen är klart, kommer man inte just nu att rekrytera ny personal som tidigare på grund av covid-19. Istället prioriterar man fortbildning av redan befintlig personal som vill uppgradera från B-behörighet till C- och CE-behörighet.
På Grönlunds Yrkesutbildningar i Malmö där bland andra Postnords rekryterade förare utbildas enligt ovan, berättar Thomas Berggren att det varit en stor omställning sedan några veckor tillbaka. Även här används Google Hangout-möten på nätet.
– När eleverna har körpass, kommer de hit en och en till skolan, men bara om de känner sig helt friska, säger han.
Han tycker HangOut-lektionerna fungerar förhållandevis väl, men ställer krav på elevernas självdisciplin att studera hemma.
140-timmars YKB:n görs på distans, men detta får tyvärr inte räknas, berättar han.
– Eleverna måste ju vara fysiskt närvarande enligt Transportstyrelsen, men eleverna som gör distansutbildningen nu, kommer att ha fördel av det när restriktionerna hävs och det blir skarpt läge, säger han. Samma problematik gäller för ADR-utbildningen, men här kommer man att köra en normal grundkurs med ett väldigt litet antal elever utspridda i en stor lektionssal.
Examinationerna hos Trafikverket har än så länge inte varit något problem för de tunga behörigheterna då de får genomföra både teoriprov och praktiskt prov som vanligt. YKB- och ADR-prov hos Trafikverket fortgår också som normalt, konstaterar Thomas Berggren.