Bakgrunden till satsningen är den ökande e-handeln som innebär kraftigt ökad efterfrågan på effektiv lokal distribution, så kalla ”last mile” (sista milen) och särskilt hållbara transporter med hänsyn till miljö, men också social och ekonomisk hållbarhet.
Den pågående coronakrisen har för Widriksson delvis haft positiv inverkan då man har kunder inom många olika branscher viket sedan länge är en del av företagets strategi för långsiktig ekonomisk hållbarhet.
Widriksson arbetar med last mile/lokal distribution till privatpersoner och företag. Målet är att växa genom både nya och befintliga kunder i Göteborgsområdet och att inom fem år vara lika stora i Göteborg som företaget är i Stockholm idag. 2025 ska Widriksson utföra 2000–3000 leveranser per dag i Göteborg och sysselsätta 200 personer samt ett antal underleverantörer.
Idag har Widriksson två stora kunder i Göteborg, Coop och IKEA. Båda är också kunder i Stockholm och satsar på hållbarhet, vilket är i linje med Widriksson som bland annat kör 100 procent fossilfria transporter.
För att möjliggöra satsningen i Göteborg, har Widriksson tecknat avtal för en logistikterminal i Hisings Backa som historiskt är en viktig logistikhubb där många logistikaktörer etablerat sig. Terminalen är på 3 500 kvadratmeter och möjliggör kort- och långtidslagring av alla typer av gods.
Två nyckelpersoner för satsningen i Göteborg blir Foed Meliane som tidigare har varit vice vd på Widriksson och nu blir försäljningschef med fokus på Göteborgsområdet. Martin Conaboy blir ny platschef. Widriksson har också rekryterat tio nya chaufförer i Göteborg den senaste månaden.