En av aspiranterna vinkar in ett ekipage för kontroll. Foto: Göran Rosengren
Vid 9-tiden igår, onsdag, rullar två polisbilar in på hamnplanen vid färjeläget i Helsingborg. Ur fordonen kliver fyra poliser. Farid Umeflod, gruppchef vid trafikpolisen, samt tre polisaspiranter.
Dagens uppgift är främst att kontrollera lastsäkringen på ekipagen som rullar av färjorna och som snart ska bege sig ut i trafiken.
Aspiranterna lyssnar intresserat på Farid som går igenom grunderna dels för hur kontrollerna ska genomföras, dels vilka principiella krav som ställs på säkring av last.
När den första färjan angör hamnen vinkar poliserna in varsitt ”objekt”. Och direkt kan det konstateras att det finns mer att önska av transportörerna.
– Detta ser väl inte så bra ut? säger en av aspiranterna och pekar på en stålhäck fylld med bildelar.
Farid Umeflod tittar på godset som saknar förstängning framåt och nickar medhållande.
– Nej det gör det inte, svarar han och aspiranten får strax därpå skriva ut sin första böteslapp för bristfällig lastsäkring.
Dagen fortsatte i samma stil. Det ena ekipaget efter det andra rullar in. Flera fick böter – och ännu fler fick komplettera sin lastsäkring innan de tilläts rulla ut ur hamnområdet.
Sammanlagt fick åtta chaufförer böter för dålig lastsäkring. De flesta fick betala 1 500 kronor, men någon fick pynta 4 000 kronor då det rörde sig om en farligt godstransport.
Och på tal om farligt gods. På eftermiddagen rullar ett polskt trailerekipage av färjan. Farid Umeflod tittar in i trailern, lasten består av endast tre pallar längst fram på lastbäraren.
– Det här var ju intressant, säger han och går ett varv runt ekipaget.
Han pekar på ekipaget.
– Inga farligt gods-skyltar, säger han.
Undertecknad redaktör tittar in i trailern. På en inplastad pall skymtar en röd dekal. Klass 3, brandfarligt.
Snart visar det sig att det rör sig om totalt 405 kilo av en brandfarlig substans. Chauffören har lastat i Brøndby och var på väg till Malmö. Han har ADR-intyg, nödvändig utrustning samt alla övriga tillstånd i ordning, även om det tog en god stund för honom att hitta gemenskapstillståndet. Men…
– Han har inga skriftliga instruktioner till godset, han vet inte vad han har lastat, säger Farid.
Att frakta farligt gods på en färja utan att deklarera det kan få allvarliga konsekvenser vid en eventuell olycka. Däremot är det inget som trafikpolisen kan bötfälla för. Men det kostade ändå.
– Han får betala 6 500 kronor, summerar Farid Umeflod innan han samlar sina aspiranter för att gå igenom dagens ”övningar” och därefter bege sig tillbaka till polisstationen där dagens arbetspass avslutas.
Den här transporten av farligt gods hade mörkats för fartygets befälhavare. Turligt nog hände inget ombord på färjan - däremot kostade tilltaget föraren 6 500 kronor i böter när han rullade av i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren