- Ja, det var där jag började som anställd bärgare för 33 år sedan, säger företagets ägare Donald Pilblad.
Donald Pilblad började sin yrkeskarriär som bärgare i Eslöv. Idag konstaterar han att cirkeln är sluten.
Donald Pilblad har med andra ord lång erfarenhet av fordonsbärgning och hans ekipage är välkända inte endast i Skåne där företaget har sin bas. Uppdragen sträcker sig långt utanför både länets och rikets gränser.
Idag klockan 16.00 blev det offentligt att Donalds tar över tre fordon och två nya distrikt vilket innebär att bärgningsföretaget nu har verksamhet i större delen av Skåne.
– Vi köper tre bärgningsfordon av Benny Sellgren samtidigt som vi tar över hans samarbetsavtal med SOS International, berättar Donald.
De två distrikten som det handlar om, omfattar fyra orter; Ängelholm, Höör, Hörby och Eslöv. Den sistnämnda orten har en viss nostalgisk betydelse för Donald Pilblad.
– Ja, det var där jag började som anställd bärgare för 33 år sedan. Cirkeln är sluten, konstaterar han nöjt.
Efter köpet hittar vi 18 bärgningsbilar hos Donalds Bilbärgning. Fem av dessa är tungbärgare varav en terränggående. Därutöver äger man två TMA-bilar, en servicebil samt en specialtrailer.
Den utökade fordonsflottan kommer inte att innebära fler anställda i företaget.
– Vi försöker inledningsvis att driva verksamheten med vår befintliga personalstyrka. Visar det sig att det inte fungerar får vi så klart anställa, förklarar Donald.
Donald Pilblads fordon har under många år burit Assistancekårens färger, men efter att samarbetet med dem upphörde för en tid sedan, har nu allt fler fordon fått företagets nya färg, orange. Och idag kör Donald som sagt på uppdrag av SOS International och inget alls åt Assistancekåren.
– Jag är verkligen nöjd med vårt samarbete med SOS International. De är en otroligt stark partner inom bilassistans och utvecklingskurvan pekar stadigt uppåt, de växer och blir större hela tiden, summerar Donald Pilblad.
Enligt vad tidningen Proffs erfar så har konkurrensen om bärgningsuppdragen hårdnat under de senaste åren. Om man backar bandet ett tiotal år så fanns egentligen endast två organisationer i branschen, Assistancekåren och Falck. Därefter har Viking och SOS International kommit in på arenan vilket kan förklara den uppkomna konkurrenssituationen.
Vi frågar Donald om hur konkurrensen ser ut?
– Den har definitivt hårdnat. Men man måste ju alltid tänka klokt och våga tacka nej till avtal där ersättningarna är för låga, avslutar Donald Pilblad.