Den 14 juni 2017 dömdes åkeriägaren till böter om 20 000 kronor för rattfyllan. Den 7 juli samma år beslutade Transportstyrelsen att återkalla mannens körkort.
Detta blev startskottet för en rad olovliga körningar med det lastbilsekipage som mannen använde i sin åkeriverksamhet. Tidningen Proffs har funnit tre domar mot mannen som samtliga handlar om grov olovlig körning.
Den senaste domen vi hittar är daterad den 30 mars 2020. Mannen hade den 9 mars, alltså tre veckor tidigare, stoppats av polisen när han körde sitt lastbilsekipage i Nacka kommun. Fortfarande utan körkort.
Brottet bedömer Nacka tingsrätt som grovt eftersom ”han tidigare lagförts för olovlig körning och hans körkort är återkallat. /N.N/ begick gärningen med uppsåt.”, skriver tingsrätten i sitt yrkande.
Mannen dömdes att betala 100 dagsböter á 490 kronor, alltså 49 000 kronor plus 800 kronor till Brottsofferfonden. Totalsumman för de olovliga körningarna och för den förstnämnda rattfyllan innebär att mannen hittills dömts att betala sammanlagt drygt 61 000 kronor.
Men storyn slutar inte här. Månaden efter, i slutet av april i år, är det dags igen. Återigen dyker lastbilsekipaget upp framför näsan på polisen, den här gången i samband med den gemensamma insatsen med trafikpolis, ingripandepolis, gränspolis och Arbetsmiljöverket i Gävletrakten som Proffs tidigare har skrivit om.
Det sistnämnda ärendet är under utredning och handlar även det om grov olovlig körning. Det som skiljer den här kontrollen från de andra är att mannens lastbilsekipage togs i beslag, detta med stöd av TBL 7 §.
Det som också hör till saken är att mannens trafiktillstånd återkallades den 21 maj 2018. Transportstyrelsen förklarar att man tog beslutet ”på grund av brott begångna av tillståndshavaren tillika den trafikansvarige i bolaget.”.
Likaså har mannen, som också var trafikansvarig i bolaget, förklarats olämplig att bedriva yrkesmässig trafik till och med den 20 maj 2021.
Enligt Transportstyrelsen har mannen idag ett körkortstillstånd men saknar som sagt körkort eftersom han inte har gjort något förarprov.
På Allabolag kan vi konstatera att mannen den 31 mars, alltså dagen efter att den senaste domen meddelades, har startat ett aktiebolag. Det nystartade bolaget har enligt Transportstyrelsen inte ansökt om trafiktillstånd.
– Ansöker bolaget om tillstånd kommer vi utreda om bolaget och dess företrädare uppfyller kraven för att få yrkestrafiktillstånd, säger Transportstyrelsen till tidningen Proffs.