Den 25 maj arbetade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna sent. Trafikpolis Björn Thunblad körde på E20 och mötte ett ekipage som var på väg västerut mot Eskilstuna. Han såg att chauffören satt och pratade i telefonen under färden.
Trots att arbetspasset snart var över, vände Thunblad och hämtade in det litauiska ekipaget som tillhör en välbekant transportör vars tolkning av kombidirektivets ”närmast lämpliga omlastningsstation” har visat sig inte vara densamma som polisens och Transportstyrelsens.
Föraren erkände direkt att han pratat i telefonen medan han körde
– För det fick han 1 500 kronor i böter, vilket han tyckte var dyrt, säger Björn Thunblad.
Inte helt överraskande landade sedan transporten, som hävdades vara kombitrafik, i ett otillåtet cabotage. Men denna gång inte för att det körts för långa sträckor.
– Föraren visade upp 33 fraktsedlar som var ofullständigt ifyllda och därför inte kunde bekräfta att det rörde sig om kombitrafik, säger Björn Thunblad.
På några dokument stod leveransadressen angiven, men det saknades information om på vilken terminal trailern hämtats.
– Det stod inte heller datum på dem. Vi kunde helt enkelt inte kontrollera vad fordonet gjort och var det varit, säger Björn Thunblad.
Fordonet hade varit i Sverige sedan 9 maj och aktuell förare hade kört sedan 12 maj varför cabotagedirektivet inte kunde åberopas som ett alternativ.
Björn Thunblad har funderingar kring den stora mängden ofullständiga fraktdokument föraren visade upp.
– Av ett företag som kontinuerligt kör kombitrafik och har gjort så i långa tider, tycker jag man borde kunna förvänta sig att de vet vilka uppgifter som ska finnas på dokumenten och även ha implementerat rutiner för sina åkare och chaufförer för detta. Man får en magkänsla av att dokumentbristerna inte är någon olyckshändelse, avrundar han.
Under förmiddagen den 26 maj, satte transportören in sanktionsavgiften och en patrull begav sig ut för att låsa upp klampen.
Läs även:
Otillåtna cabotage rullar in i en aldrig sinande ström
Fler artiklar om otillåtet cabotage hittar du här!
Klampen fick sitta kvar under natten tills pengarna betalats in. Foto: Björn Thunblad