Sveriges Åkeriföretag, SÅ, ska nu analysera hur de kan medverka till att komma till rätta med de allt för tunga transporterna.
Ulric Långberg, bransch- och kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.
Trafikverket redovisar en preliminär rapport, Vägtrafiklaster – Tunga fordons vikt i rörelse, som säger att under 2019 var cirka 45 procent av de tunga fordonen, som vägde 35 ton eller mer, överlastade. Överlast av axellaster påskyndar nedbrytningen av vägarna som därmed ger ökad kostnad för vägunderhåll.
Bristande regelefterlevnad ger även upphov till snedvriden konkurrens inom transportnäringen.
– Det är bra att Trafikverket mäter vikter på tunga fordon för fordon ska naturligtvis inte överlastas, och transportnäringen måste bli mycket bättre på att lasta lagligt, säger Ulric Långberg, branschansvarig i Sveriges Åkeriföretag.
Ser man till antal vägda fordon per mätplats kan det konstateras att 3-4 mätplatser på BK1 vägar (Löddeköpinge, Marieberg, Mjölby och Landvetter) svarar för en mycket stor del vilket måste beaktas vid analys av utfallet, skriver SÅ i ett pressmeddelande.
Mätplats Västerhaninge sticker ut för BK1 vägar med många överlastade fordon.
– Sveriges Åkeriföretag ska analysera hur vi ytterligare kan medverka till att komma till rätta med överlaster. Vi hoppas också på att få Trafikverkets medverkan som en stor beställare av tunga transporter för underhåll av vägar, att de prioriterar Fair Transport företag som fokuserar på lagliga transporter, schysta villkor, miljöarbete och bra trafiksäkerhet, säger Ulric Långberg.