MRF:s prognoskommitté för tunga fordon har valt att sänka prognosen för 2020 till 4 300 nyregistrerade tunga lastbilar. Nedskrivningen av prognosen beror främst på att tillverkarna stängt ned sin produktion och inte att efterfrågan saknas enligt Lennart Börjesson, koncernchef för Börjessons Bil och ordförande i prognoskommittén.
Ovanstående intygas av Tomas Engsund, vd för Be-Ge Lastbilar AB och ledamot av kommittén som tillägger att åkerierna har i stort sett full verksamhet.
Med andra ord rullar lastbilarna runt om i Sverige och de nya bilarna behövs därför. MRF menar att de moderna lastbilarna har en bättre hållbarhet med bland annat lägre bränsleförbrukning, vilket motiverar ett fortsatt uttag av nya och beställda fordon.
Nedskrivningen till 4 300 lastbilar är visserligen en kraftig reduktion från förra årets rekordnivå på 6652 lastbilar men fortfarande är det en bra marknad om vi jämför med åren innan de tre senaste.