... brett.
Torsdagen den 17 juni stod inte Halmstads yrkestrafikgrupp på kontrollplats Heberg norr om Halmstad. Istället hade man valt att stå söder om Heberg på gamla E6 som går parallellt med den nya E6:an. Ganska snart blev en förare av en lätt lastbil av med sitt körkort.
– Så blir det när man kör 120 km/h där det är 80, säger trafikpolis Mats Stridh.
Det finns annat man också blir av med körkortet för och det är exempelvis överlaster och sådana finns det tyvärr gott om, inte minst i segmentet lätta lastbilar.
Strax innan klockan 10.00 på förmiddagen fick de syn på ett polskregistrerat fordon som såg lite udda ut.
– Vid första anblicken såg det ut som en tyngre lastbil då den var både stor, bred och hög, säger Mats Stridh.
Att något inte stod rätt till kändes uppenbart varför hans kollegor tog med sig fordonet till kontrollplats Heberg för att väga det.
Sitt utseende till trots, var det ändå en lätt lastbil med en tillåten maxlast på 430 kilo. Vågen stannade på 5 840 kilo.
– På fraktsedeln stod det klart och tydligt att lastens vikt var 3 000 kilo, säger Mats Stridh.
Att föraren kände till vikten rådde det inget tvivel om. Godset var lastat i Belgien och på väg norrut för lossning hos en svensk fordonstillverkare.
520 procents överlast innebar att den polske föraren fick se sitt körkort omhändertaget med 48 timmars respit. Vad hade föraren att säga om detta?
– Han sade att hans chef hade uppmanat honom att svänga av vid Kvibille för att köra gamla E6:an då den vägen skulle vara bättre, säger Mats Stridh.
Att välja gamla E6 kan ha olika orsaker, menar han. En kan vara att man, även om man har rent mjöl i påsen, inte anser sig ha tid för en vanlig poliskontroll som kan ta en halvtimme i anspråk och då kan ju det vägvalet minska restiden.
– I detta fallet var man inte ovetandes om överlasten varför det ligger nära tillhands att spekulera i om inte det var den egentliga orsaken till vägvalet, säger han.
Glädjande nog fanns det inget att anmärka på lastsäkringen, men överlasten gav föraren maxboten på 4 000 kronor vilken betalades på plats.
– Maxboten är densamma oavsett om det är 51 eller 500 procents överlast, säger Mats Stridh som menar att en differentiering kunde vara på sin plats.
Fordonets påbyggnad väcker funderingar hos Mats Stridh. Även om det inte alls var fullt i skåpet där och då, erbjuder dimensionerna plats för mycket mer gods och om man bygger för plats, är det kanske för att man vill kunna lasta mycket gods också.
– Med en tillåten lastvikt på 430 kilo funderar man på hur mycket de lastar vid andra tillfällen, avrundar han.
Förare och fordon fick invänta ett annat fordon som kunde ta över den del av lasten som var för tung.