Resultatet av TÜV:s test visar att: MAN TGX 18.470 Euro 6d drog 8.2 procent mindre bränsle i jämförelse med MAN TGX 18.460 Euro 6c, den tidigare versionen med Euro 6c-motor, står det i pressmeddelandet. Sträckan som kördes under testet var 342 kilometer lång och bilarna testades på såväl motorväg som landsvägskörning.
Den nya lastbilsgenerationens optimerade hypoidaxel erbjuder en högre utväxling än föregångaren. Dessutom har den nya D26 Euro 6d-motorgenerationen en reducerad återgascirkulation och ökad termodynamisk effektivitet, vilket ger mer effektivitet även vid högre motorvarvtal.
GPS-farthållaren MAN EfficientCruise har utvecklats och erbjuder nu fler och mer omfattande funktioner än tidigare. Det inkluderar bland annat ”dynamisk segling”, vilket innebär att ständigt växla mellan att accelerera och rulla fordonet. Dessutom har ACC-avståndskontrollsystemet optimerats för att kunna dra nytta av nedförsbackar. Systemet håller då ett större avstånd till fordonet framför så att lastbilen kan rulla obehindrat så länge som möjligt.
Aerodynamik spelar en viktig roll för att minska bränsleförbrukningen och flera komponenter har fått en ny design. Till exempel har den nya lastbilsgenerationen smalare ytterspeglar än föregångaren, vilket ger mindre luftmotstånd. Nydesignade luftavvisare förbättrar dessutom luftflödet till kylaren samt motorrummet och nya takspoilers optimerar luftflödet från lastbil till släp.