Torsdagen den 4 juni samarbetade Arbetsmiljöverket med yrkestrafikgruppen i Västmanland på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Där kontrollerade Arbetsmiljöverket att bakgavellyftar, kranar och hytter till kranar var besiktigade och godkända. Obesiktigade enheter renderade i sanktionsavgifter för arbetsgivarna.
Ett Västeråsbaserat grönsaksföretags fordon var så tungt lastat att det krävdes ytterligare två lätta lastbilar för att få grönsakerna transporterade från kontrollplatsen.
Även ett otillåtet cabotage fastnade i nätet. Det var en spansk dragbil som kördes av en rumänsk förare.
– Förutom cabotaget, hade han inte betalat vägavgiften och hade inte heller med sig gemenskapstillståndet, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Eftersom företaget inte hade pengar att betala med, gick speditören in och löste sanktionsavgiften.
– Föraren fick böter på 4 500 kronor och sade då att han nog skulle sluta köra lastbil efter detta, säger Roger Ogemar.
Han hade nämligen fått tjata på företaget under hela resan för att få reparera lastbilen. Det var tänkt att han efter denna lossning skulle till DAF i Stockholm för att byta den helt sönderspruckna vindrutan.
Istället fick han nu koppla av släpet och bege sig till Stockholm utan att slutföra transporten och speditören fick skicka en annan bil för den fortsatta transporten efter att sanktionsavgiften kommit in.
Ett arbetspass i Västerås utan ett ekipage misstänkt för otillåtet cabotage, händer inte. Foto: Roger Ogemar