Med en specialutvecklad slåttermaskin ska växterna skördas, samlas upp och transporteras till biogasanläggningen i Jordberga. Foto: Herder Med en specialutvecklad slåttermaskin ska växterna skördas, samlas upp och transporteras till biogasanläggningen i Jordberga. Foto: Herder

Trafikverket ska omvandla vägkanter till biogas

Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant över hela landet för att ge fri sikt och bättre säkerhet för trafikanter. Nu ska ett pilotprojekt i Skåne testa en ny metod som ska omvandla det slåttrade gräset i vägkanterna till biogas.
Sven Hunhammar, miljödirektör, Trafikverket. Foto: Elin Gårdestig
Sven Hunhammar, miljödirektör, Trafikverket. Foto: Elin Gårdestig

Längs vägarna frodas många olika växtarter som mår bra av att slåttrat gräs tas bort. Trafikverket har därför undersökt hur slåtter kan användas till att producera biogas. Nu testas idéerna med ett pilotprojekt som ska äga rum i Trelleborg, Skurup och Svedala.

Projektet ska pågå längs mindre, statliga vägar i de tre kommunerna under tre år med start sommaren 2020. Med en specialutvecklad slåttermaskin ska växterna skördas, samlas upp och transporteras till biogasanläggningen i Jordberga.

På biogasanläggningen ska biomassan omvandlas till biogas, som därefter distribueras via gasledning till marknaden. Ytterligare en vinst är att en restprodukt är gödsel av hög kvalitet, som kan levereras ut till lantbruk i regionen.

En förhoppning är att projektet ska bidra till en minskad klimatpåverkan genom att biogasproduktionen ökar, biogas som kan ersätta fossila bränslen i exempelvis fordon.
– I vägkanterna finns en stor mängd biomassa som idag inte utnyttjas, men som skulle kunna användas för energiutvinning i stor skala över hela landet. Med det här pilotprojektet vill vi hitta formerna för en sådan omfattande energiutvinning, och på så sätt kunna bidra till Trafikverkets och Sveriges klimatmål, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör.


Trafikverket har mål om
en klimatneutral infrastruktur senast 2045. Som delmål ska klimatpåverkan från trafikinfrastrukturen minska med 15 procent till 2020, 30 procent till 2025 och 50 procent till 2030, jämfört med 2015.
– Den biogas som ska produceras under pilotprojektets tre år beräknas ge en utsläppsminskning som motsvarar mer än 700 ton koldioxid för de tre år som projektet pågår. Det motsvarar ungefär vad 400 personbilar släpper ut på ett år. Denna vinst räknar vi med trots att pilotprojektet genomförs på en väldigt begränsad yta. Det innebär att om detta arbetssätt kan börja användas i hela landet så ser vi en stor potential, säger Sven Hunhammar.

Den regelbundna slåttern som genomförts oavbrutet i årtionden har resulterat i att många vägkanter med tiden utvecklats till viktiga biotoper för rödlistade ängsväxter och insekter. Förhoppningen är att återkommande slåtter med insamling av frön också begränsar spridningen av invasiva arter, exempelvis lupiner, som ofta sprids längs våra vägar och konkurrerar ut den inhemska faunan.

Läs mer om Pilotprojekt om artrik energiutvinning – klicka här!

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-12 06:33
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Biogas Miljö Trafikverket