Det är en glad EU-parlamentariker Peter Lundgren (SD) som svarar när vi ringer för att få hans kommentarer om röstningen. Även om det fanns en osäkerhetsfaktor, var han aldrig riktigt orolig för slutresultatet.
– Varje omröstning visade på ett växande stöd för överenskommelsen och vi har stått enade ända in över mållinjen, säger han till oss.
Han säger dock att man aldrig ska ”ropa hej innan man kommit över bäcken”. Motståndarna kämpade hårt och har ”dragit olika kort” för att undanröja mobilitetspaketet. Miljökortet var ett och sedan kom hänvisningen till covid-19.
I slutfasen lämnade motståndarna in en rad ändringsförslag som det skulle röstas om. Två förslag, ett från Polen och ett från Litauen, tyckte Peter Lundgren såg bra ut.
– Det var som att kasta ut ett bete för att i sista minuten få stöd för något av ändringsförslagen från dem som ville rösta för överenskommelsen, men försöket genomskådades, säger Peter Lundgren.
Hade ett enda av ändringsförslagen gått igenom, hade hela mobilitetspaketet fallit och processen hade fått börja om.
Jörgen Warborn är också nöjd och berättar att även Moderaterna röstat ja till förslagen i sin helhet.
– Det är välkommet att vi äntligen kan få ett vettigt regelverk för åkerinäringen på plats. Svenska åkeriföretag har pressats länge av osund konkurrens. Enskilda småföretagare har kommit i kläm och svenska jobb har gått förlorade. Med de nya reglerna kan vi stärka svensk transportnäring, säger EU-parlamentariker Jörgen Warborn.
Nu väntar ett minst lika viktigt arbete på hemmaplan i Sverige för att se till att reglerna också följs i verkligheten, fortsätter han.
– Först då kan mobilitetspaket bli den seger som utlovats för svenska åkare. Det kräver att vi satsar rejält på fler trafikpoliser och stärker svensk polis, avrundar Jörgen Warborn.
Det är också en stor seger för Sverige.