Under de senaste tio åren har experter från Daimler byggt upp omfattande kunskaper inom detta område och har utvecklat produktionsmetoder och processer. I nära samarbete med sina kollegor i Vancouver, Kanada, och den pågående bränslecellsutvecklingen, överförs nu erfarenheterna till det inledande stadiet inför den kommande serieproduktionen.
De moderna anläggningarna kommer att klara av varje enskild del av produktionen.
– Vi strävar efter att uppnå framtidens CO2-neutrala transporter. Vätebaserade bränsleceller är teknologi av strategisk betydelse i det sammanhanget. Vår väg leder mot serietillverkning och vårt arbete med detta är banbrytande även utöver fordonsindustrin, säger Martin Daum, Chairman of the Board of Management på Daimler Truck AG och Member of the Board of Management på Daimler AG.
Det går inte att överföra konventionella produktionsprocesser för tillverkning av bränsleceller. Det handlar om millimeterprecision, konstanta temperaturer vid tillverkningen och minsta nedsmutsning kan göra en bränslecell funktionsoduglig. En utmaning består i att uppnå kort produktionstid, vilket är essentiellt för kostnadseffektiviteten.
I april i år slöt Daimler Truck AG ett preliminärt, ickebindande, avtal med Volvo Group om att skapa en ny modell för utveckling och marknadsföring av bränsleceller för tunga lastbilar och andra användningsområden.
Daimler Truck AG och Volvo Group planerar att kunna erbjuda bränsleceller för kommersiella fordon och tunga fordon, även på långa distanser, under andra halvan av detta decennium.
Rolls-Royce’s Power Systems-avdelning planerar att använda bränslecellssystem från det planerade samarbetet mellan Daimler Truck AG och Volvo Group. Ett omfattande samarbetsavtal ska upprättas och undertecknas i slutet av året.