Foto: Privat
Bengt Söderstens Åkeri AB är ett gammalt anrikt skogsåkeri i Kolsva. Vi har tidigare hälsat på hos åkeriet och redan då lyfte Bengt Södersten upp problemet med att hitta kompetenta förare. Särskilt timmerbilsförare, ett arbete som ställer höga krav på både självständighet och kunnande hos förarna.
Han berättade att det visst fanns de som ville köra timmer, men att få hade vare sig fallenhet eller tillräcklig utbildning för att klara uppgiften. Oftast upptäcks det i tid att föraren inte har det som krävs för uppdraget, men i juni i år, hinner olyckan ske innan. Även om föraren klarade sig förhållandevis bra, sätter sådant spår i själen.
En nyutexaminerad förare som gått på transportgymnasium på Ullvigymnasiet i Köping, fick en månads provanställning. Varningssignalerna fanns där, men han var ju ung och måste få en chans att växa, tyckte de. I början körde han tillsammans med en rutinerad förare under tre veckor. Sedan fick han börja köra själv. Vad var det för varningssignaler?
– Han kunde exempelvis inte kör- och vilotidsreglerna och hade svårt att hitta ens på de stora vägarna, säger Bengt Södersten.
Den aktuella sträckan där föraren sedan välte, hade han kört under en tid. Vare sig väglaget eller vädret var besvärligt och ändå hände det.
– Sammantaget undrar jag om utbildare och utbildningssystem möjligen släpper igenom blivande förare som egentligen inte är redo för verklighetens körningar. Det verkar också vara skillnad på var föraren fått sin utbildning, säger Bengt Södersten och riktar kritik mot Axelssons Trafikskola i Köping där föraren fått sin körutbildning.
Ger ni era elever tillräckligt bra förutsättningar för att klara jobbet i verkligheten, frågar vi Mathias Axelsson, skolchef på Axelssons Körskola i Köping som anlitas av Ullvigymnasiet för denna del av utbildningen.
– Jag tycker att vi har en bra utbildning, speciellt om man tittar på antalet förare som kommit ut genom åren, säger han.
Körskolan har inte alla fordonstyper och exempelvis timmerbil kan elevrna välja att köra när de är ute på praktik. Kranutbildningen finns dock på skolan. Trafikskolan har inga lärare som är förarprövare som eleverna kör upp för.
– All uppkörning och alla prov görs genom Trafikverket. Det borgar för att ingen elev blir godkänd på fel grunder, säger Mathias Axelsson.
Men visst kan förare klara utbildningen med olika färdigheter och olika nivåer på färdigheterna inom ramen för utbildningskraven. Mathias Axelsson skiljer på ”lastbilskortsinnehavare” och lastbilsförare. Alla som har tung behörighet är inte alltid lämpliga för alla sorters förarjobb. Detta aktualiserar det som Bengt Södersten och andra åkerier vi tidigare intervjuat säger – att det finns förare att tillgå, men att det är svårt att hitta rätt kompetens då man upplever att kompetensnivån är lägre idag.
Mathias Axelsson riktar viss kritik mot åkerierna som han i vissa fall upplever vill ha en färdig produkt när de anställer en förare som nyss tagit sina behörigheter. En del åkerier verkar inte vilja lägga ner tid på en upplärningsperiod, menar han.
Det här är unga människor som kan behöva stöttning i starten, det måste åkerierna ha förståelse för och ta höjd för, fortsätter han
– Killen som körde olycksfordonet var just en sådan ung människa som var ”purfärsk”. Jag tycker faktiskt lite synd om honom som hamnat i den situationen. Han ville säkert visa framfötterna för sitt jobbs skull och kanske inte tordes fråga om det var något han undrade över, avrundar Mathias Axelsson.
Vi har även sökt Ullvigymnasiets rektor, men inte lyckats få kontakt.