Igår berättade vi om den webbkonferens som hölls inför den sista omröstningen av mobilitetspaketet nästa vecka. EU-parlamentarikerna Johan Danielsson (S) och Jakop Dalunde (MP) berättade och svarade på åhörarnas frågor..
Även EU-parlamentarikerna Peter Lundgren (SD) och Jörgen Warborn (M) hade bjudits in, men de hade ingen möjlighet att medverka. Istället kunde de senare inkomma med sina kommentarer till konferensen, vilket de nu gjort.
Jörgen Warborn säger att Moderaterna avser stödja mobilitetspaketet med det innehåll det idag har. Detta för att säkra rättvis konkurrens, regelharmonisering och motverkande av osunda arbetsvillkor.
– Nu kan vi äntligen få ett vettigt regelverk för åkerinäringen. Svenska åkeriföretag har pressats länge av osund konkurrens och drabbats av att myndigheterna inte mäktat med att upprätthålla regelverken, säger han.
Enskilda småföretagare har kommit i kläm och svenska jobb har gått till spillo, men med de nya reglerna ser han att man kan stärka svensk transportnäring.
Han är särskilt nöjd med att ny teknik tas tillvara på.
– Med smarta färdskrivare i fordonen kan vi avsevärt minska byråkratin för åkeriföretagen samtidigt som myndigheternas kontroll blir betydligt mer effektiv. En win-win-situation, säger han.
När mobilitetspaketet röstats igenom, väntar ett minst lika viktigt arbete på hemmaplan i Sverige för att se till att reglerna också följs i verkligheten.
– Det kräver att vi satsar rejält på fler trafikpoliser och bilinspektörer. Först då kan mobilitetspaketet bli den seger som utlovats för svenska åkare, avrundar Jörgen Warborn.
Peter Lundgren hoppas och tror att paketet blir genomröstat nästa vecka då det är hög tid att få ordning och reda i transportbranschen och göra det möjligt för företag att överleva. Går det vägen, måste vi också på ett nationellt plan se till att polisen får nödvändiga resurser för att säkerställa regelefterlevnaden.
– De som fuskar och är oseriösa ska, och måste, jagas med blåslampa, säger han.
Han upplever dock att medlemsstaterna i öst, långt ifrån gett upp och mobiliserar för fullt och försöker in i det sista påverka ledamöter att rösta emot mobilitetspaketet.
– Allt för egen vinnings skull och egoism där man föga bryr sig om att man dödar de seriösa företagen och skapar en bransch som ingen vill arbeta i, avrundar Peter Lundgren.