Ändringsförslagen röstades ner - allihop.
Redan imorse presenterade vi resultatet av omröstningen, men då fanns fortfarande risken att något av alla ändringsförslag kunde vinna gehör vilket hade lett till att nya diskussioner inletts och mobilitetspaketet hade inte blivit klart. Nu står det alltså klart att resultatet kvarstår.
Vi talar med EU-parlamentariker Johan Danielsson som är påtagligt glad och lättad. Ändringsförslagen var en riskfaktor, hur såg röstningen ut där?
– Samtliga röstades ner med god majoritet. Cirka 500 röster för och cirka 170 emot, säger han.
Även om motståndarna väljer att gå till EU-domstolen, påverkar det inte införandet av överenskommelsen. Utstationeringsavtalet och cabotagedirektivet är direktiv som ska implementeras inom 18 månader.
– Det är för att detta ska införas i de nationella lagstiftningarna, säger Johan Danielsson.
Kör- och vilotiderna är en förordning som kommer att införas 20 dagar efter det tillkännagivits i EU:s tidning.
Hur motståndarnas reaktion blev när resultatet presenterades, kunde man inte se eftersom röstningen till största delen utfördes på distans på grund av covid-19.
– Självklart är motståndarna besvikna, men vi har ett resultat och det måste nu efterkommas, säger Johan Danielsson.
Över tre års arbete landade idag i något som kommer att förändra vägtransportbranschen inom EU, men priset för det hårda arbetet är att EU:s medlemsstater under arbetet med mobilitetspaketet delats i två block – ett öst- och ett västblock. Försöken att stoppa överenskommelsen har varit många och fortfarande kan motståndarna vända sig till EU-domstolen. Kommer sprickan att läkas? Det återstår att se.
Men just idag sätter vi punkt och firar resultatet och hedrar alla som på olika sätt bidragit till att få mobilitetspaketet i hamn – ingen nämnd ingen glömd!
Resultatet vi publicerade tidigare, blev också slutresultatet.