Torsdagen den 16 april stoppas ett av företagets ekipage i Eskilstuna. Det hävdas kombitrafik, men landar i ett otillåtet cabotage på grund av för långa transporter. Åkeriet riktade kritik mot Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet.
Den 15 juni var det dags igen när ett av deras ekipage kom tom in från Norge och utförde ett antal längre transporter som inte rymdes inom kombidirektivet. När vi skrev den artikeln hade vi inte fått svar från företaget och valde då att inte nämna företagets namn. Nu har svaret kommit.
Till skillnad mot förra gången, var svaret kort. Närmare bestämt en länk hämtat hos Advokatfirma Vinges hemsida där de redogjorde för den nyligen komna domen i Förvaltningsrätten i Falun där Samskip Sia i ett ärende där Transportstyrelsens sanktionsavgift ogillades och där Förvaltningsrätten gav Samskip rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga”.
Därmed är det rimligt att anta att även Westerman Multimodal Logistics går på samma linje som Samskip.
Hur kombidirektivet med sitt miljösyfte kommer att se ut om Förvaltningsrättens dom kvarstår även efter överklagandet till Kammarrätten, återstår att se, men vi avslutar med ett citat av Transportstyrelsen i domen: ”Om bestämmelsen skulle tolkas som att bolaget alltid kan välja den järnvägsstation som är mest lämplig ur bolagets synvinkel riskerar regelverket att bli urvattnat och de undantagna transporterna orimligt långa.”